A16 bij Dordrecht dicht vanwege omhangen hoogspanningslijnen

Dordrecht, 17 mei 2017

Rijkswaterstaat sluit woensdag 17 en donderdag 18 mei de A16 bij Dordrecht een aantal keer kort  af tijdens de avond en nacht. De afsluitingen zijn nodig voor werkzaamheden van netbeheerder Stedin. Die is bezig met het omhangen van kabels van een oude hoogspanningsmast naar een nieuwe mast langs de A16 ter hoogte van de aansluiting met de N3.

Om tijdens het omhangen van de kabels de veiligheid voor medewerkers en weggebruikers te garanderen moet de snelweg tijdelijk dicht. Automobilisten moeten woensdag- en donderdagavond en nacht (17 en 18 mei) tussen 23:00u en 02:30u rekening houden met een aantal afsluitingen van telkens een kwartier. In die tijd zullen er nieuwe hoogspanningslijnen over de weg worden getrokken. Vergelijkbare werkzaamheden werden begin mei ook uitgevoerd tijdens twee nachtelijke afsluitingen.

Monteurs van Joulz en Spie werken aan de constructie van de nieuwe hoogspanningsmast. FOTO: Sjaak de Groot

Reconstructie aansluiting N3

Het omhangen van het hoogspanningstraject bij Dordrecht is nodig vanwege de toekomstige reconstructie van de aansluiting A16/N3. Rijkswaterstaat neemt het knooppunt in 2018 op de schop om zo de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Op de plek waar de nieuwe parallelbaan en oprit van de N3 naar de A16 moet komen staat nu nog een hoogspanningsmast van Stedin. De mast met alle kabels verplaatsen kan niet. Daarom is op enkele tientallen meters van de oude mast een nieuwe mast gebouwd. Dit is gebeurd door medewerkers van infrabedrijf Joulz en installateur Spie in opdracht van Stedin. Joulz en Spie nemen ook de omhangwerkzaamheden voor hun rekening.

Traject
De hoogspanningslijn die wordt omgebouwd maakt deel uit van een belangrijk 50kV-hoogspanningstraject. Via die verbinding worden klanten in de Hoeksche Waard en het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakkee van stroom voorzien. Tijdens de werkzaamheden zal de stroom worden omgeleid, zodat klanten geen hinder ondervinden van de werkzaamheden.

Duurzame energie voor iedereen. Daar werkt Stedin elke dag aan. Zodat onze ruim twee miljoen klanten kunnen wonen, werken en leven in de meest stedelijke en industriële regio van Nederland: de provincie Utrecht en het grootste deel van Zuid-Holland. Want juist in ons verzorgingsgebied is de energie-infrastructuur complex en de afhankelijkheid van energie groot. Met zo’n 3000 medewerkers werken we aan een duurzaam energiesysteem waarin steeds meer lokaal wordt opgewekt. Een systeem dat ook in de toekomst betrouwbaar en betaalbaar is. En dat we kunnen doorgeven van generatie op generatie.