Anderhalf keer zoveel zonnestroom op elektriciteitsnetten Stedin

28-07-2014

Rotterdam, 28 juli 2014 – Netbeheerder Stedin ziet een enorme stijging van het aantal geregistreerde zonnepanelen ten opzichte van een jaar geleden. Anderhalf keer zoveel klanten beschikken ten opzichte van juli 2013 over zonnepanelen. Jaarlijks wordt er alleen al in het netgebied van Stedin, onder andere de provincies Zuid Holland en Utrecht, zo’n 100 megaWatt elektriciteit uit zon opgewekt. Dat staat gelijk aan het energieverbruik van ongeveer 30.000 huishoudens.

Stedin | Zonnepanelen | Amersfoort

Consumenten en bedrijven gebruiken de elektriciteit die uit zon wordt opgewekt voornamelijk voor eigen gebruik. Overtollige duurzame energie wordt teruggeleverd aan de elektriciteitsnetten van Stedin. De koploper in Nederland en daarmee ook de grootste stijger is de stad Utrecht. In één jaar tijd is het aantal adressen met geregistreerde zonnepanelen ruim verdubbeld van 1342 naar 3151. Den Haag volgt op een eervolle tweede plaats met bijna 3000 adressen met geregistreerde zonnepanelen.

Uit het Stedingebied zijn ook Amersfoort en Rotterdam in de Nederlandse top-tien te vinden. Gemeenten schrijven dit succes toe aan subsidieregelingen en buurtcollectieven.

Energiebewust

Behalve het aantal geregistreerde adressen met zonnepanelen neemt ook het vermogen per adres toe. Mensen kiezen ervoor om meer panelen aan te schaffen en ook de opwekcapaciteit van de panelen is in de loop van de jaren verbeterd. Door zelf energie te produceren besparen consumenten of bedrijven op de energierekening en wordt bijgedragen aan een beter milieu. ,,Onze klanten kiezen steeds bewuster voor duurzame energie. Met zonnepanelen op het huis, een elektrische auto en hulp van de slimme meter zijn klanten intensiever dan ooit tevoren met energie bezig. Nederlandse consumenten en bedrijven worden daardoor energiebewuster en naast afnemer ook producent. Voor dit tweerichtingsverkeer is een goed functionerend energienet van groot belang. Stedin stemt als netbeheerder de vraag naar én het aanbod van energie optimaal op elkaar af om zo onze klanten altijd te voorzien van een veilige en betrouwbare energievoorziening,’’ aldus Henk Blom, directielid Stedin.

Belang van registratie

Het registreren van kleinschalige duurzame initiatieven zoals zonnepanelen is erg belangrijk. Stedin en de andere, Nederlandse netbeheerders hebben deze gegevens nodig om het elektriciteitsnet optimaal te beheren en de effecten van duurzame energieopwekking op de energienetten te monitoren. Dit is essentieel bij het oplossen van storingen, werkzaamheden of calamiteiten, maar ook om vraag en aanbod optimaal op elkaar te kunnen afstemmen. Op de site www.energieleveren.nl kunnen consumenten en bedrijven installaties voor duurzame teruglevering - zoals zonnepanelen, HR-e ketel of een windmolen - registreren.*

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 1.200 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam. * Cijfers worden geregistreerd in het Product Installatie Register (PIR), een initiatief van de gezamenlijke netbeheerders en EDSN.

Bron: Stedin / PIR‚Äč