25.000 Stedin-klanten profiteren van zonnig zomerweer

05-08-2013
Rotterdam, 5 augustus 2013 – De maand juli bracht Nederland zonnig zomerweer. Voor 25.000 klanten van netbeheerder Stedin is dat extra goed nieuws. Zij hebben namelijk zonnepanelen op het dak. Daarmee wekken ze duurzame energie op voor eigen gebruik. Resterende energie wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet van Stedin.

Jaarlijks wordt er in het netgebied van Stedin, provincies Zuid Holland en Utrecht,  zo’n 57 megawatt zonne-energie opgewekt. Dat staat gelijk aan het energieverbruik van ongeveer 15.000 huishoudens.

In Nederland zijn ruim 93.000 zonnepanelen geregistreerd met een totaal vermogen van zo’n 347 megawatt (MW). Daarvan staan er ongeveer 25.000 in het netgebied van Stedin. Vooral in de steden Den Haag, Amersfoort, Utrecht en Delft zijn er al veel kleinschalige energieproducenten. Stedin verwacht de komende jaren nog een enorme groei. De netbeheerder schat dat in haar netgebied het aantal registraties van kleinschalig, duurzaam opgewekte energie in 2015 groeit naar 60.000 en in 2020 naar ruim 360.000.

Faciliteren van Duurzaamheid

Door zelf energie te produceren, besparen consumenten of bedrijven op de energierekening en dragen zij bij aan een beter milieu. Stedin maakt deze verandering naar duurzame ontwikkelingen mogelijk. In Nederland wordt momenteel 4 procent van alle energie groen opgewekt. Om in 2020 aan de Europese doelstellingen te voldoen moet Nederland de komende jaren de CO2 uitstoot met 20 procent reduceren. Bovendien moet 14 procent van alle energie duurzaam worden opgewekt.

In het verleden was energietransport uitsluitend eenrichtingsverkeer: wij transporteerden energie via onze netten van de elektriciteitscentrale naar de klant. Inmiddels leveren echter niet alleen energiecentrales, maar ook windmolens en bedrijven en consumenten met zonnepanelen op hun dak energie aan ons elektriciteitsnetwerk.
aldus Stedin-directeur Arnold van der Bie.

Registratie

Het registreren van kleinschalige duurzame initiatieven is erg belangrijk. Stedin, maar ook andere netbeheerders in Nederland hebben deze gegevens nodig om het elektriciteitsnet optimaal te beheren. Dit is van groot belang bij storingen, werkzaamheden of calamiteiten, maar ook om vraag en aanbod optimaal op elkaar te kunnen afstemmen. Op de site www.energieleveren.nl kunnen consumenten en bedrijven installaties voor duurzame teruglevering - zoals zonnepanelen, HR-e ketel of een windmolen - registreren.

Bron: Stedin/Product Installatie Register (PIR)