Aanleg ondergrondse afvalcontainers zorgt voor gasexplosie Den Haag

11-11-2014

Den Haag, 11 november 2014 – Bij de aanleg van ondergrondse afvalcontainers in de Haagse Hortensiastraat is maandag 10 november aan het eind van de ochtend een gasleiding geraakt. Dit leidde tot een gaslekkage en vervolgens een gasexplosie en brand. Hierbij zijn zeven mensen gewond geraakt en meerdere woningen zwaar beschadigd. Hulpdiensten van de Veiligheidsregio Haaglanden en medewerkers van netbeheerder Stedin hebben maandag om 13:15 uur het lek gedicht.

Bij de explosie is brand ontstaan in twee woningen. De brandweer heeft de brand kunnen beperken, maar kon pas tot blussing overgaan, nadat door Stedin de gastoevoer veilig was afgesloten. Drieëndertig woningen kwamen hierdoor zonder gas te zitten. De gemeente Den Haag heeft tijdens dit incident de getroffen bewoners opgevangen in een nabijgelegen buurthuis. Voor de bewoners die door schade niet naar hun huizen kunnen terugkeren wordt voor opvang gezorgd.

Na zorgvuldige controle van het gasnet door Stedin konden in de loop van de avond een deel van deze woningen weer van gas worden voorzien. De overige klanten worden naar verwachting dinsdag 11 november weer aangesloten door de netbeheerder na reparatie van de beschadigde delen van het gasnet. Politie, Stedin en toezichthouders hebben een onderzoek ingesteld naar het incident.

Graafschade veroorzaakt eenderde alle storingen

Elk jaar wordt een derde van alle storingen veroorzaakt door graafschade. Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders - te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceerden de Nederlandse netbeheerders zoals Stedin in 2013 een bewustwordingscampagne.

Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.000 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.