Een gecombineerde energierekening vanaf 1 augustus

17-07-2013
Rotterdam, 17 juli 2013 - Vanaf 1 augustus 2013 ontvangen alle huishoudens en klein zakelijke klanten in Nederland een gecombineerde energierekening. Huishoudens en klein zakelijke klanten hebben vanaf deze datum alleen nog met hun leverancier contact over meterstanden.

Vanaf dan worden de netwerkkosten altijd in rekening gebracht door de energieleverancier en niet langer door de netbeheerder. De netwerkkosten zijn de kosten van het gas- en elektriciteitsnet. De gecombineerde energierekening maakt de energiekosten voor de klant beter inzichtelijk en vergemakkelijkt het betalingsproces.

Vanaf 1 augustus 2013: één energierekening, één aanspreekpunt

Zo’n negentig procent van de huishoudens en kleinzakelijke klanten ontvangt al één rekening voor zowel netwerkkosten als gebruikskosten. Zo’n tien procent ontvangt aparte rekeningen; van de netbeheerder voor de netwerkkosten en van de energieleverancier voor de verbruikskosten. Vanaf 1 augustus ontvangt elk huishouden of klein zakelijke klant één gecombineerde energierekening van de energieleverancier.

Op deze rekening staan zowel de verbruikskosten als de netwerkkosten. De energieleverancier verrekent de netwerkkosten met de netbeheerder. Huishoudens en kleinzakelijke klanten voor wie de wijziging gevolgen heeft, worden hierover door de netbeheerder en de energieleverancier nader geïnformeerd.

Rolverdeling energieleverancier en netbeheerder

Vanaf 1 augustus 2013 is de energieleverancier het aanspreekpunt voor vragen en opmerkingen over de factuur. Stedin is en blijft overigens eerste aanspreekpunt voor wijzigingen aan de energieaansluiting, het doorgeven van storingen via het nationaal storingsnummer 0800 9009, de gas- en elektriciteitsmeter en de transportovereenkomst.

Bekijk www.stedin.net/energierekening voor meer informatie over dit onderwerp of ga naar de website van Consuwijzer.

Bron: Netbeheer Nederland / Stedin