Graafschade oorzaak korte stroomuitval delen Rijswijk en Den Haag

05-11-2013

Rijswijk/Den Haag, 5 november 2013 – Delen van Rijswijk en Den Haag hebben dinsdag 5 november korte tijd te maken gehad met stroomuitval. De storing begon om 11:30 uur en was om 12:12 uur volledig opgelost door netbeheerder Stedin. Een hoogspanningskabel van Stedin is bij sloopwerkzaamheden door derden op de Jan Thijssenweg geraakt.

De uitval vond plaats bij 1762 klanten van Stedin in het oostelijk deel van de Rijswijkse Plaspoelpolder, in de Rijswijkse Bomenbuurt, Den Haag Broekpolder en het zuidwestelijk deel van Den Haag Ypenburg (deel Singels en Waterbuurt).

Monteurs van Stedin hebben in korte tijd ter plaatse de stroom omgeleid. De oorzaak van de uitval is een kapot gegraven kabel waardoor een verdeelstation van de netbeheerder is uitgeschakeld.

Graafschade veroorzaakt eenderde alle stroomstoringen

Elk jaar wordt een derde van alle stroomstoringen veroorzaakt door graafschade. Bovendien zijn er jaarlijks tientallen gasongevallen hieraan te wijten. Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders - te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceerden de Nederlandse netbeheerders zoals Stedin vorig jaar een bewustwordingscampagne.

Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.