Grondverzakking en waterleidingbreuk zorgden voor gasstoring in deel Amersfoort Schothorst

18-12-2015
Amersfoort, 18/19 december 2015 – Sinds vrijdagochtend 18 december 2015 hadden enkele tientallen huishoudens in Amersfoort Schothorst geen beschikking over gas. Door een grondverzakking en waterleidingbreuk op de Sara Burgerhartsingel in de nacht van donderdag op vrijdag is een gasleiding van Stedin lek geraakt. Monteurs van de netbeheerder hebben vrijdag eerst de gaslekkage gedicht en zijn vervolgens gestart met de voorbereiding van de reparatie door huis-aan-huis controles. Het herstel van het gasnet was zaterdagavond 19 december rond 20:00 uur gereed.

Door een grondverzakking en waterleidingbreuk op de Sara Burgerhartsingel
is een gasleiding van Stedin lek geraakt. (FOTO: Stedin)

Stedin controleert vrijdag de hele dag ter plaatse de gastoevoer naar klanten op de Brechtje Spiegelerf, Batostraat, Gerard van Velsenpad, Geuzenvesperpad, Herderinnenpad, Holkerweg, Jofferenpad, Leeuwendalersplein, Robbeknolerf, Rodderikweg, Sagenlaan, Sara Burgerhartsingel en Trijntje Corneliserf. Delen in dit gebied hadden wel gas en delen zaten zonder gas.

Controle huis-aan-huis noodzakelijk voor herstel gaslevering

Stedin bekeek vrijdag per klant of de aansluiting op het gasnet in orde is, omdat er water in de gasleidingen door de waterleidingbreuk is gekomen. Pas daarna konden de eerste klanten weer voorzien worden van gas. Klanten met CV’s, boilers en/of kooktoestellen die op gas werken, konden hiervan tijdelijk geen gebruik maken. Klanten werden persoonlijk op de hoogte gehouden van de voortgang.

De gemeente Amersfoort verzoekt bewoners die zonder gas zitten zelf op zoek te gaan naar een oplossing in de eigen omgeving, Bij bijvoorbeeld vrienden, familie of sportclub. Mocht u geen oplossing vinden, neem dan contact op met de gemeente via 033-4695962.

Compensatieregeling

Vanwege de duur van de storing treedt de landelijke compensatieregeling in werking. De compensatie wordt automatisch aan de betrokken klanten uitbetaald of verrekend door Stedin. Meer informatie is te vinden op www.stedin.net/storing-en-onderhoud.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.