Grootschalige gassanering Utrecht Overvecht van start

11-01-2013

Utrecht, 11 januari 2013 – Netbeheerder Stedin begint maandag in de Utrechtse wijk Overvecht met grootschalige vervangingswerkzaamheden aan het gasnet. Om de veiligheid van het gasnet te blijven waarborgen, saneert Stedin tot en met 2014 in Overvecht verouderde gasleidingen.

In de gehele gemeente Utrecht werkt Stedin tot 2023 aan het vervangen van gasleidingen. De komende twee jaar vinden de werkzaamheden naast Overvecht ook plaats in Utrecht-Zuid, de Binnenstad en Utrecht Noord-Oost.

Landelijk wordt in het Stedin gebied een grootschalig gassaneringsprogramma uitgevoerd waarbij jaarlijks gemiddeld 167 kilometer gasleidingen wordt vervangen. Dit betreft leidingen van het type asbestcement en grijs gietijzer. Ook de andere Nederlandse energienetbeheerders hebben voor deze leidingen een saneringsplan.

Grote gassaneringsprojecten vinden behalve in de stad Utrecht dit jaar ook plaats in andere delen van de provincie zoals de gemeenten Amersfoort, Baarn, Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In Zuid-Holland gaat Stedin aan de slag in onder meer Delft, Den Haag, Dordrecht, Maassluis, Rijswijk en Rotterdam.

Zorgvuldig werken

Het verwijderen en vervangen van de oude leidingen wordt te allen tijde zorgvuldig en volgens wettelijke voorschriften gedaan. Wij volgen bij het verwijderen van asbestcementleidingen de Arbowetgeving, de brancheafspraken zoals te vinden op www.asbestwerkplan.nl en onze eigen aanvullende richtlijnen.

Veiligheid voorop

Stedin werkt voortdurend aan de veiligheid van het gasnet. Dit doen we door regelmatig veiligheidsinspecties en lekzoekacties uit te voeren op het bestaande net, door een actieve bewaking op grondroering door derden (ter voorkoming van graafschade) en door continue monitoring van (de staat van) onze materialen.

Contact

Voor vragen of meer informatie, staat Stedin u mondeling, schriftelijk en digitaal graag te woord. Stedin is iedere werkdag telefonisch tussen 08:00 uur en 18:00 uur te bereiken op 088 896 39 63. Maar u kunt uw vraag ook online stellen via e-mail, Twitter of Facebook. Zie hiervoor www.stedin.net/contact.

Bron: Stedin