Koperdieven veroorzaken levensgevaarlijke situatie in Den Haag

Den Haag 13-05-2013
Koperdieven hebben in Den Haag een levensgevaarlijke situatie veroorzaakt. Ze namen het materiaal uit een Stedin hoofdstation weg wat op dat moment in gebruik was. In het station wordt elektriciteit met spanningen van 25.000 en 10.000 Volt getransporteerd naar duizenden klanten.

Om het koper te kunnen wegnemen, lopen dieven een levensgevaarlijk risico. Ze kunnen nooit inschatten welke delen onder stroom staan. Ook monteurs die later voor onderhoud naar binnen gaan, komen in een onverwachte en gevaarlijke situatie terecht. De situatie is door opengebroken hekken en deuren extreem gevaarlijk voor bijvoorbeeld spelende kinderen die uit nieuwsgierigheid een kijkje gaan nemen.

Levensgevaar, kans op storing en grote schade

Behalve een serieuze kans op elektrocutie voor daders en toevallige bezoekers, leidt het wegnemen van koper vaak ook tot stroomstoringen. Hoewel de opbrengst door de lage koperprijs beperkt is, is de schade voor Stedin echter groot. In Den Haag minimaal zo'n €30.000,-. Stedin heeft aangifte gedaan bij de politie zowel van de diefstal als het in gevaar brengen van de omgeving.