Korte stroomstoringen in Utrecht-Zuid en Woerden

Utrecht/Woerden 25-04-2013
Delen van Utrecht-Zuid en een deel van Woerden hebben donderdagavond 25 april bijna tegelijkertijd te maken gehad met een korte, afzonderlijke stroomstoring. In beide gebieden wist Stedin in maximaal tweeënhalf uur de elektriciteitsvoorziening te herstellen.

De eerste storing vond vanaf 20:50 uur plaats in Utrecht. Ongeveer twaalfduizend klanten in de wijken Hoograven, Lunetten en Tolsteeg zaten vanwege een defecte kabel zonder stroom. Vanaf 22:45 uur werd de stroomvoorziening weer ingeschakeld. Om 23:14 uur hadden uiteindelijk alle klanten weer stroom. Waardoor de kabel defect is geraakt, wordt nog onderzocht.

Afzonderlijke korte stroomstoring in woerden

Iets later ontstond ook een tweede storing elders in de provincie Utrecht. Om 21:09 uur viel ook de stroom uit in de wijk Snel en Polanen in Woerden. Ongeveer 2.200 huishoudens zaten uiterlijk tot 23:40 uur zonder stroom. Ook hier werd de storing veroorzaakt door een kapotte kabel.
Hoewel de exacte oorzaak van de defecte kabels nog niet bekend is, kan Stedin al wel bevestigen dat de storingen geen relatie hebben met elkaar.

,,Ongelukkig toeval'', aldus Ernst Japikse, directeur Techniek. ,,Wij vinden het erg vervelend voor onze klanten in Utrecht en Woerden, omdat stroomuitval altijd onverwacht is en grote impact heeft. Gelukkig konden beiden storingen door de inzet van extra monteurs en de bijstand van hulpdiensten uit de regio, binnen ongeveer tweeënhalf uur worden opgelost.''