Korte stroomuitval in De Bilt en deel Bilthoven

04-04-2014

De Bilt, 4 april 2014 - Huishoudens en bedrijven in De Bilt en het zuidwestelijke deel van Bilthoven in de omgeving van de wijk Brandenburg hebben vrijdagmiddag 4 april iets langer dan een uur last gehad van stroomuitval. Netbeheerder Stedin wist de energievoorziening om 15:40 uur voor iedereen weer te herstellen.

In totaal hadden 6.817 klanten vanaf 14:21 uur geen beschikking over elektriciteit. Monteurs hebben in het gebied een defecte kabel gevonden en vervolgens de energievoorziening omgeleid. De kabel is defect geraakt door onoplettendheid bij graafwerkzaamheden in De Bilt op de kruising Biltse Rading/Blauwkapelseweg in opdracht van het Waterschap

Graafschade veroorzaakt eenderde alle storingen

Elk jaar wordt een derde van alle storingen veroorzaakt door graafschade. Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders - te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceerden de Nederlandse netbeheerders zoals Stedin in 2012 een bewustwordingscampagne.

Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.