Landbouwwerkzaamheden veroorzaken gaslek Brielle

20-12-2013

Brielle, 20 december 2013 – Vrijdagochtend 20 december om 8:55 uur ontstond bij landbouwwerkzaamheden een gaslek aan de Zuurlandsedijk in Brielle. De hulpdiensten van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en netbeheerder Stedin waren snel ter plaatse om het lek veilig te stellen. Om 11:00 uur heeft Stedin het lek gedicht. Er is geen gevaar geweest voor omwonenden.

De lekkage is ontstaan bij landbouwwerkzaamheden. Bij het aanbrengen van drainage zijn diepe sleuven gegraven waarbij de 8 bar gasleiding  van de netbeheerder is geraakt. ,,De graver heeft weliswaar zijn werkzaamheden gemeld bij het kadaster en kaarten van het ondergrondse leidingstelsel ontvangen. Desondanks is hij helaas vervolgens onzorgvuldig aan het werk gegaan en heeft hij verzuimd een proefsleuf te graven. Met alle gevolgen van dien'', aldus de technisch expert van Stedin.

Graafschade veroorzaakt eenderde alle storingen

Elk jaar wordt een derde van alle storingen veroorzaakt door graafschade. Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders - te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceerden de Nederlandse netbeheerders zoals Stedin vorig jaar een bewustwordingscampagne.

Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.