Mijn transportkosten zijn gestegen, hoe kan dat?

21-11-2012

Rotterdam, 21 november 2012 - Voor het transport van energie betaalt u een vast bedrag per aansluiting, het capaciteitstarief. Dit tarief is afhankelijk van de grootte van uw aansluiting en onafhankelijk van uw verbruik. Hoe groter de capaciteit van de aansluiting, hoe hoger het capaciteitstarief.

De jaarafrekening komt binnen en u ziet een aanzienlijk verschil in transportkosten vergeleken met vorig jaar, hoe kan dat?

Elk kalenderjaar wijzigen de tarieven voor het transport van energie. Ten opzichte van 2011 is het capaciteitstarief in 2012 iets gestegen. Daarnaast worden vanaf 1 januari 2012 ook de kosten voor meetdiensten berekend bij de transportkosten. Hierdoor lijken de transportkosten veel hoger, maar de meetdiensten stonden voorheen apart op de nota vermeld.

Voorbeeld

U heeft een jaarafrekening ontvangen van september 2011 tot september 2012. De transportkosten worden berekend van september 2011 tot 1 januari 2012 met het capaciteitstarief van 2011 en vanaf 1 januari 2012 tot september 2012 met het capaciteitstarief van 2012. Daarbij worden ook de meetdiensten van 2012 (in dit voorbeeld van 1 januari 2012 tot september 2012) onder de transportkosten vermeld, in plaats van apart.

Heeft u vragen over uw energienota, dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw energieleverancier. Voor vragen die betrekking hebben op het capaciteitstarief of andere producten of diensten van Stedin, kunt u terecht op onze contactpagina.