Netbeheerder Stedin lanceert campagne om graafschade te voorkomen

23-05-2012

Den Haag/Rotterdam, 23 mei 2012 – Op minder dan een duizendste deel van de wereld ligt ruim 400.000 kilometer aan elektriciteitskabels en gasleidingen. Dat is bijna tien keer de wereld rond. De kans dat onzorgvuldig graven tot problemen leidt in Nederland is dus groot. Elk jaar wordt een derde van alle stroomstoringen veroorzaakt door graafschade. Bovendien zijn er jaarlijks tientallen gasongevallen te wijten aan graafschade . Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders -  te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceert Stedin donderdag 24 mei de campagne ‘License to dig’.

Bewustwordingscampagne ‘License to dig’

De campagne ‘License to dig’ bestaat onder andere uit een landelijke roadshow die medewerkers van aannemers, opleidingsinstituten en netbeheerders bewuster moet maken van het belang van zorgvuldig graven. Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Maar nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.

Ernst Japikse, directeur techniek van Stedin: ,,In het belang van onze klanten willen wij alles doen om graafschade te voorkomen. Een derde van alle storingen in onze netten is te wijten aan graafschade. Als deze campagne tot reductie leidt daarvan dan is iedereen daarbij gebaat. Niet voor niets kiezen we ervoor om dit samen met grondroerders en overheden te doen.”

Campagnetruck op donderdag 24 mei in Den Haag en Rotterdam

Morgen krijgen een aantal zogenoemde grondroerders in Den Haag (om 9:30 uur achter Babylon) en Rotterdam (om 13:00 uuur voor het gebouw van Nationale Nederlanden aan het Weena) bezoek van een niet te missen American truck. Hierin is een audiovisuele presentatie te zien over de risico’s en de gevolgen van graafschade en de mogelijkheden om graafschade te voorkomen. Na de presentatie ontvangen de grondroerders een officiële ‘license to dig’.