Opknapbeurt voor historisch Stedin elektriciteitshuisje Rotterdam Tiendplein

28-06-2013
Rotterdam, 28 juni 2013 – Stedin en haar voorgangers beheren al meer dan honderd jaar elektriciteits- en gasnetwerken in onder andere Zuid-Holland en Utrecht. De buitenkant van een historisch elektriciteitshuisje met klokkentoren op het Rotterdamse Tiendplein wordt vanaf 1 juli 2013 teruggebracht in authentieke staat. De netbeheerder heeft hierover met de gemeente Rotterdam en de Alliantie West-Kruiskade afspraken gemaakt.

Het Tiendplein (Oude Westen) krijgt een impuls met bijvoorbeeld nieuwe terrassen en restaurants. Het opgeknapte transformatorhuisje wordt volledig geïntegreerd waardoor het een prominente plek krijgt tussen de terrassen. Naast de functie van elektriciteitsknooppunt heeft het transformatorhuisje ook een klokkentoren die na de grondige restauratie weer alle voorbijgangers zal voorzien van de juiste tijd. Ook de elektrische installaties in het huisje worden door Stedin nagekeken.

Historische waarde transformatorhuisje

Het transformatorhuisje op het Tiendplein is gebouwd tussen 1924 en 1928 in de zogenoemde kubistische, expressionistische stijl met als doel de openbare ruimte te dienen en een onderkomen te geven aan het knooppunt voor het elektriciteitstransport in een deel van de Rotterdamse wijk Oude Westen.

In opdracht van het Gemeentelijk Energie Bedrijf (GEB), één van de rechtsvoorgangers van netbeheerder Stedin, is in de jaren twintig van de vorige eeuw deze serie van transformatorhuisjes voor Rotterdam ontworpen. Van de twintig huisjes bestaan er tegenwoordig nog acht, waarvan er al één is aangemerkt als beschermd historisch erfgoed.