Rioolwerkzaamheden veroorzaken gaslek Vijverlaan Bodegraven

16-06-2014

Bodegraven-Reeuwijk, 16 juni 2014 – Nabij de kruising van de Vijverlaan en de Kerkstraat in Bodegraven is op maandagochtend 16 juni een hogedruk gasleiding van netbeheerder Stedin beschadigd. De hulpdiensten van de Veiligheidsregio Hollands-Midden en monteurs van Stedin waren snel ter plaatse om de omgeving veilig te stellen. Om 11:30 uur was het lek gedicht en de situatie weer veilig.

Tijdens rioolwerkzaamheden werd om 09:54 uur een zogenoemde 8 bar gasleiding geraakt en beschadigd door een graafmachine. Om verspreiding tegen te gaan heeft de brandweer met water de gaswolk bestreden. Stedin heeft vervolgens op drie locaties in de omgeving het gasnet afgesloten om het lek te kunnen dichten. Tijdens het incident waren tien omliggende woningen op de Vijverlaan ontruimd. Om 11:30 uur was de situatie veilig en kon Stedin beginnen met de reparatie

Tijdens en na het incident hebben huishoudens of bedrijven niet zonder gas gezeten. Stedin is maandag nog bezig met de reparatie van het kapot getrokken gedeelte.

Graafschade veroorzaakt eenderde alle storingen

Elk jaar wordt een derde van alle storingen veroorzaakt door graafschade. Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders - te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceerden de Nederlandse netbeheerders zoals Stedin vorig jaar een bewustwordingscampagne.

Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.