Stedin en politie Rotterdam zoeken koperdieven die stroomuitval veroorzaakten

08-08-2014
Rotterdam, 8 augustus 2014 – Koperdiefstal uit een transformatorhuisje van netbeheerder Stedin heeft geleid tot een levensgevaarlijke situatie en een stroomstoring bij klanten in Rotterdam Europoort en Brielle. Een mobiel camerabeveiligingssysteem van de netbeheerder heeft één van de daders volledig herkenbaar in beeld vastgelegd. Stedin heeft de camerabeelden overgedragen aan de Politie Eenheid Rotterdam.

In het betreffende elektriciteitshuisje bij het voormalige Rotterdamse hotel De Beer werd op zowel 20 als 26 juli 2014 ingebroken. Op zondag 20 juli hadden ongeveer honderd klanten, waaronder een tankstation langs de A15 en een camping in Brielle, als gevolg van deze koperdiefstal bijna vier uur geen elektriciteit.

Levensgevaarlijk risico

In een transformatorhuisje wordt elektriciteit met een spanning van 10.000 Volt getransporteerd door Stedin naar consumenten en bedrijven. Om het koper te kunnen wegnemen, lopen dieven een levensgevaarlijk risico. Ze kunnen nooit inschatten welke delen onder stroom staan. Ook monteurs die later voor het oplossen van de storing of onderhoud naar binnen gaan, komen in een onverwachte en gevaarlijke situatie terecht.

De situatie is door opengebroken hekken en deuren extreem gevaarlijk voor bijvoorbeeld kinderen die uit nieuwsgierigheid een kijkje gaan nemen. Hoewel de opbrengst door de lage koperprijs beperkt is, is de schade voor Stedin en haar klanten groot. Stedin heeft aangifte gedaan bij de politie, zowel van de diefstal als het in gevaar brengen van de omgeving.

Stedin beveiligt voortdurend zichtbaar en onzichtbaar haar infrastructuur met onder meer mobiel cameratoezicht en alarmsystemen.