Stedin faciliteert marktpartijen bij flexibiliteitsoplossingen

30-03-2017

Donderdag 30 maart start de derde inschrijvingstermijn van het FLEX Versnellingsprogramma. Met dit programma faciliteert en stimuleert Stedin marktpartijen om experimenten aan te gaan om flexibel elektriciteit aan te bieden of af te nemen. Afhankelijk van de beschikbaarheid. Zo houden we het energienet voor deze en voor nieuwe generaties betaalbaar en betrouwbaar.

De markt voor flexibiliteitsoplossingen komt langzaam op gang. Tegelijkertijd zien we dat de energiewereld door de ontwikkeling van duurzame energie in rap tempo verandert. Netbeheerders staan voor de uitdaging de energienetten hiervoor geschikt te maken. Flexibiliteitsoplossingen zoals ‘vraagsturing’ en opslag van energie kunnen voorkomen dat netbeheerders veel geld moeten investeren in zwaardere kabels. Die investeringen zorgen voor extra kosten voor de consument.

Samen experimenteren om stroomstoringen in de toekomst te voorkomen

Samen met de markt

Daarom is Stedin sinds 2016 in de markt op zoek naar bedrijven die flexibiliteitsoplossingen bieden, zodat onze klanten ook in de toekomst zeker zijn van betrouwbare energielevering. Voor Stedin is het belangrijk om samen met marktpartijen te leren de flexibiliteitsmarkt verder te ontwikkelen. We laten met dit initiatief zien dat we de markt optimaal willen faciliteren om de energietransitie te versnellen.

Derde inschrijvingstermijn van start

Op www.stedin.net/flex staat meer informatie en kunnen marktpartijen zich aanmelden voor de derde inschrijvingstermijn. Afgelopen periode is Stedin met Qurrent, Sympower, BAM en Enervalis een samenwerking gestart. In de komende periode hoopt Stedin met diverse nieuwe pilots van start te gaan.

Duurzame energie voor iedereen. Daar werkt Stedin elke dag aan. Zodat onze ruim twee miljoen klanten kunnen wonen, werken en leven in de meest stedelijke en industriële regio van Nederland: de provincie Utrecht en het grootste deel van Zuid-Holland. Want juist in ons verzorgingsgebied is de energie-infrastructuur complex en de afhankelijkheid van energie groot. Wij werken aan een duurzaam energiesysteem waarin steeds meer lokaal wordt opgewekt. En dat we kunnen doorgeven van generatie op generatie.