Stedin investeert in 2013 bijna half miljard euro in energienetten

06-02-2013

Rotterdam, 6 februari 2013 – Stedin investeert in 2013 bijna een half miljard euro in de aanleg, het verbeteren en vervangen van gas- en elektriciteitsnetten. Daarmee wil de netbeheerder het niveau van continu en veilig energietransport verder verhogen.

Stedin maakte vorig jaar voor het eerst de jaarlijkse voorgenomen investering openbaar. De energienetbeheerder in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en delen van de regio’s Weert, Dokkum en Kennemerland heeft voor de komende drie jaar investeringsprojecten aangewezen. De keuze voor deze projecten is gemaakt in nauwe samenwerking met de meer dan honderd gemeenten in het verzorgingsgebied.

,,Een robuuste basis staat hierbij voorop’’, zegt directeur techniek Ernst Japikse. ,,We willen onze klanten - bewoners, bedrijven en overheden - met goede netten en producten steeds beter van dienst zijn. Daarom investeren we de komende periode honderden miljoenen in sterke én duurzame energie-infrastructuur.’’ Voor de grote projecten zet Stedin in 2013 zo’n € 365 miljoen in. Daarnaast wordt € 125 miljoen gebruikt voor regulier onderhoud.

Elektriciteit

Stedin gaat aan de slag om de continuïteit van de stroomvoorziening te blijven waarborgen. Dit gebeurt in 2013 met grote projecten in onder andere de gemeenten: Bunschoten, Cromstrijen, De Ronde Venen, Dordrecht, Leusden, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Utrecht en Waddinxveen. Stedin vervangt op diverse plaatsen in genoemde gemeenten kabels, moderniseert transformatorstations of maakt het huidige net robuuster.

De belangrijkste uitbreidingen in het elektriciteitsnetwerk van Stedin vinden plaats op de Zuid-Hollandse eilanden, het Rotterdamse Havengebied en de provincie Utrecht. In samenwerking met landelijk netbeheerder TenneT wordt vanuit zowel de Maasvlakte als de Botlek een extra verbinding aangelegd naar Voorne-Putten. Tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee komt zelfs een nieuwe verbinding. Eveneens in samenwerking met TenneT wordt de capaciteit in de provincie Utrecht uitgebreid met extra verbindingen.

Gas

Tot 2029 vervangt Stedin in haar hele verzorgingsgebied honderden kilometers verouderde gasleidingen. Veiligheid en continuïteit staan centraal bij de investeringen in het gasnetwerk. De grootste vervangingsprojecten vinden dit jaar plaats in Delft, Den Haag, Dordrecht, Maassluis, Rijswijk, Rotterdam en Utrecht. In ondermeer Amersfoort, Bloemendaal en Noord-Oost Friesland vervangt de netbeheerder ook de huisaansluitingen.

Steeds meer klanten van Stedin willen energie terugleveren aan het net of gebruik maken van andere duurzame toepassingen. Via deze zogenoemde slimme netten besparen consumenten en bedrijven energie. Stedin past haar netten hier op aan. Daarmee zorgt Stedin voor voldoende capaciteit en zorgt zij er ook voor dat de netten bij verstoringen sneller kunnen worden hersteld.

Bron: Stedin / Enexis / Liander