Stedin past grote gasmeter aan bij consumenten

Rotterdam 18-05-2013
Klanten van Stedin met een mogelijk te grote gasmeter ontvangen in mei een brief met uitleg over het aanvragen van een aanpassing. De netbeheerder plaatst op verzoek bij deze klanten kosteloos een kleinere gasmeter. Bovendien kunnen zij in aanmerking komen voor een compensatie van de transportkosten tot maximaal 1 januari 2005. Stedin verzendt de brieven vanaf maandag 13 mei.

Op 1 januari 2005 is in Nederland het zogenoemde capaciteitstarief voor gas ingevoerd. De grootte van de gasmeter bepaalt mede wat een klant aan de netbeheerder betaalt aan transportkosten. Nederland kent verschillende types gasmeters van klein naar groot zoals G4, G6, G10, G16 en G25. Stedin’s voorganger Eneco Netbeheer heeft eind 2004 alle klanten met een G10 of groter al geïnformeerd en gewezen op de mogelijkheden tot verkleining.

Alle betrokken klanten krijgen brief

Dit jaar hebben belangenorganisaties en media opnieuw aandacht besteed aan dit onderwerp. Hierop zijn in totaal tweehonderd reacties binnengekomen bij Stedin waarop al actie is ondernomen. Het aantal reacties was voor de netbeheerder reden om opnieuw de totale groep klanten met een gasmeter van G10 of groter te informeren. Stedin verwacht dat maximaal 2.000 klanten een verzoek tot aanpassing zullen indienen. Dit is 0,1 procent van het totale Stedin klantenbestand van twee miljoen.

Stedin vindt goede en heldere informatievoorziening belangrijk. We geven onze klanten dan ook graag opnieuw de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat ze de juiste gasmeter hebben die past bij hun woon- of bedrijfssituatie’’,
zegt Stedin’s directielid Henk Blom.

Deze aanbieding loopt tot en met augustus 2013.