Stedin sluit Scheveningse Pier op dit moment niet af van gas

01-01-0001

Den Haag, 23 januari 2013 - Stedin heeft woensdag 23 januari kennis genomen van de uitspraak van de voorzieningenrechter over het afsluiten van het gastransport naar de Scheveningse Pier. Stedin zal vanwege de uitspraak en in afwachting van komende ontwikkelingen het transport van gas naar de Pier vooralsnog niet afsluiten.

Deze zaak is door de Haagse voorzieningenrechter alleen beoordeeld op het faillisementsrecht en niet op de energiewetgeving waaraan Stedin gehouden is. Deze uitspraak is dan ook in strijd met haar wettelijk vastgelegde rol als netbeheerder en de in Nederland geldende energiewetgeving. Derhalve heeft Stedin de uitspraak voorgelegd aan haar toezichthouder: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De NMa zal dit in behandeling nemen. Tevens zal Stedin in hoger beroep gaan. Niet om afsluiting te forceren, maar vanwege het hiervoor genoemde feit dat de uitspraak in strijd is met de energiewetgeving.

In afwachting van dit vonnis hebben vertegenwoordigers van Stedin de afgelopen dagen al met individuele ondernemers op de Pier gesproken om een structurele oplossing te vinden voor het feit dat er geen energieleverancier is sinds 1 januari van dit jaar.