Stroomstoring bij acht bedrijven in Rotterdamse Botlek

Rotterdam 30-01-2013
Acht bedrijven in de Rotterdamse Botlek hebben dinsdag 30 januari te maken gehad met een stroomstoring in de omgeving van de Welplaatweg. Drie van hen zaten aan het eind van de middag gedurende twee uur zonder elektriciteit. Vier bedrijven konden aan het begin van de avond weer van energie worden voorzien. Bij één bedrijf moet Stedin nog nadere reparaties en onderzoek verrichten.

Na de melding van de uitval gingen meerdere monteurteams van netbeheerder Stedin ter plaatse om de oorzaak te vinden. Uit onderzoek bleek dat het mogelijk was om drie van de acht klanten na relatief korte tijd op een veilige manier via een omleiding weer van stroom te voorzien.

Voor een herstel van de energievoorziening bij de overige bedrijven was honderd procent zekerheid over de storingslocatie noodzakelijk. Daarom hebben monteurs alle kabels in het gebied gemeten, voordat zij de stroom weer hebben ingeschakeld. Stedin stelt zoals bij elke storing een onderzoek in naar de oorzaak.

Bedrijfszekerheid in Rotterdamse haven van groot belang voor Stedin

De Rotterdamse haven is voor Stedin een belangrijk gebied. De industriële bedrijven stellen veel eisen aan een betrouwbaar energienet om hun bedrijfsprocessen ononderbroken en veilig te laten plaatsvinden.

Vaak hebben deze industriële bedrijven ook nog de verantwoording voor een eigen elektriciteitsnet dat op het Stedinnet is aangesloten. Het goed functioneren van het totale energienet is dus een een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel bedrijven als Stedin.

Elektriciteitsnet in havengebied op afstand bestuurbaar

Stedin gaat het elektriciteitsnet in het Rotterdamse havengebied op afstand bestuurbaar maken. Hiervoor worden tot en met 2014 de verdeelstations één voor één geautomatiseerd. Met een op afstand bestuurbaar net kan het Bedrijfsvoeringcentrum (BVC) van Stedin sneller reageren op eventuele storingen. Bovendien is het netwerk dan permanent te monitoren. Met deze meetgegevens kan de netbeheerder tegelijkertijd inspelen op toekomstige ontwikkelingen in het gebied.