Stroomstoring Utrecht opgelost

Utrecht 28-02-2017

Ongeveer 14.000 inwoners en bedrijven in Utrecht hebben maandagnacht 28 februari 2017 te maken gehad met een stroomstoring. Oorzaak was een defect in een verdeelstation in Utrecht. Door verschillende omleidingen in het elektriciteitsnet aan te brengen had een groot deel van de klanten binnen vier uur weer elektriciteit. Om 05:31 uur hadden alle klanten weer stroom.

De stroomstoring startte 27 februari om 23.58 uur door een defect in een verdeelstation. Uit dit station, dat een groot deel van Utrecht van energie voorziet, kwam rook. De brandweer heeft het station om 01.00 uur veilig gesteld, waarop monteurs van Stedin de stroomvoorziening in delen konden herstellen.

Compensatieregeling

Voor klanten die vier uur of langer zonder stroom hebben gezeten, treedt de landelijke compensatieregeling in werking. De compensatie wordt automatisch uitbetaald of verrekend door Stedin naar gelang de grootte van de aansluiting en de tijd dat klanten zonder elektriciteit hebben gezeten. Zij ontvangen hierover binnen acht weken na de storing schriftelijk bericht. Meer via www.stedin.net/storing-en-onderhoud.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met zo'n 3.000 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Het hoofdkantoor van Stedin is gevestigd in Rotterdam.