Toezichthouder SodM netbeheerders pakken gassanering voortvarend op

01-01-0001

Den Haag, 2 oktober 2012 – De sanering van grijs gietijzeren en asbest cementen gasleidingen wordt door de Nederlandse netbeheerders voortvarend opgepakt. Dat blijkt uit een onderzoek dat maandag 1 oktober door het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) is gepubliceerd. Het bestand van leidingen met risico op storingen is bij Stedin inmiddels al met meer dan vijftien procent afgenomen.

In 2009 heeft Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) onderzoek gedaan naar de saneringsplannen voor brosse leidingen door de gasnetbeheerders. Aanleiding hiervoor waren aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over een ongeval in de Amsterdamse Haarlemmerhouttuinen in 2008.

Brosse leidingen kunnen namelijk, vanwege hun storingsgevoeligheid, een veiligheidsrisico voor de omgeving betekenen. In maart 2010 heeft SodM een rapport gepubliceerd over dit onderzoek waaruit bleek dat brosse leidingen in grote hoeveelheid voorkomen bij de drie grote netbeheerders Enexis, Liander en Stedin.

Stedin heeft al honderden kilometers vervangen

Tussen 1 januari 2009 en de peildatum van het SodM op 31 december 2011 heeft Stedin in totaal 538 kilometer aan brosse leidingen vervangen. Dat is meer dan vijftien procent van het totaal en ook meer dan is voorgesteld door Stedin bij het SodM.

Van de drie grote netbeheerders heeft Stedin afgesproken om in 2029 als eerste klaar zijn met het saneren van de gasleidingen. Ondermeer in Den Haag, Gouda, Amersfoort, Rotterdam en Utrecht is Stedin dit jaar bezig met grote vervangingsprojecten.