Veertien kilometer nieuwe kabels voor robuust elektriciteitsnet Harmelen

03-07-2013
Woerden/Utrecht, 3 juli 2013 – Stedin gaat de continuïteit van de elektriciteitsvoorziening in Harmelen (gemeente Woerden) structureel verder verbeteren. De netbeheerder werkt de komende vijf maanden aan de aanleg van veertien kilometer nieuwe kabels van Utrecht via Vleuten naar Harmelen. Stedin investeert €1,9 miljoen euro in dit project dat begin 2014 gereed moet zijn.

Stedin investeert in zowel extra capaciteit als het vervangen van kabels. Door een nieuwe verbinding neemt zowel de impact als duur van een eventuele stroomuitval in Harmelen en omgeving af. Dat betekent dat een minder groot gebied ook minder lang hiermee te maken heeft. Met het vervangen van kabels neemt daarnaast de totale jaarlijkse uitvalsduur af voor de inwoners en ondernemers.

Extra verbinding van Utrecht via Vleuterweide naar Harmelen

Tussen het zogenoemde hoofdverdeelstation van Stedin aan de Kernweg in Utrecht en de Putkop in Harmelen wordt een extra kabelverbinding van elf kilometer gelegd. Dit tracé loopt globaal van de Kernweg via de leidingentunnel onder de snelweg A2, vervolgens Leidsche Rijn en Vleuten naar Putkop.

De werkzaamheden zijn de komende periode vooral op de Vleutensebaan (Leidsche Rijn). Daarna wordt er tot eind 2013 gewerkt op de Terwijdesingel, Jazzsingel, Louis Armstronglaan (Leidsche Rijn), Huis te Vleutenbaan, Stroomrugbaan, Liesgrassingel (Vleuterweide), Dorpeldijk (Vleuten), Breudijk (Harmelen) aan de aanleg van de ondergrondse kabel.

Nieuwe kabel tussen Vleuten en Harmelen

Naast de extra verbinding wordt een nieuw kabel door Stedin gelegd tussen de Julianalaan in Vleuten/Vleuterweide en de Appellaan in Harmelen. Deze kabel vervangt over een lengte van 3,1 kilometer volledig de oude verbinding. Aannemer Visser & Smit Hanab voert deze werkzaamheden uit in opdracht van de netbeheerder.

Stedin investeert ook in 2013 honderden miljoenen om voor onze klanten de overlast van bijvoorbeeld toekomstige stroomuitval te verminderen
zegt Stedin directeur techniek Ernst Japikse.

Zo kunnen wij het niveau van continu en veilig energietransport verder verhogen. Met deze uitbreiding en vernieuwing realiseren we dat voor Harmelen en omgeving.