Veiligheid en continuïteit bovengronds elektriciteitsnet tijdig snoeien

13-11-2013

Rotterdam, 13 november 2013 – Netbeheerder Stedin is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van duizenden kilometers elektriciteitskabels en gasleidingen, ook in het Groene Hart. Een deel van dat elektriciteitsnet hangt bovengronds tussen karakteristieke houten palen. Om een continue en veilige levering te garanderen, adviseert Stedin om regelmatig te controleren of takken naar deze kabels toe groeien en om deze zo nodig tijdens het snoeiseizoen te snoeien.

Voorkom onnodige storingen en onveilige situatie

Stedin beheert in de gemeenten Bergambacht, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Oudewater, Ouderkerk, Schoonhoven, Vlist (Haastrecht, Stolwijk), Waddinxveen en Zuidplas (Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel) ruim honderd kilometer elektriciteitskabel in een bovengronds net.

In die gebieden groeien zo nu en dan takken van bomen of struiken dichtbij de bovengrondse elektriciteitskabels. Dit is een risico voor zowel klanten als de elektriciteitsvoorziening. Nu het snoeiseizoen is aangebroken, vraagt Stedin haar klanten, waar begroeiing tussen de elektriciteitskabels door dreigt te groeien, om deze takken tijdig en op een veilige manier te snoeien. De eigenaar van het groen is hiervoor verantwoordelijk.

Veiligheid voorop

Bij het snoeien is het belangrijk, dat er voldoende afstand wordt gehouden van de elektriciteitskabels en ieder contact vermeden wordt. Stedin adviseert haar klanten daarom vanaf de grond te werken en niet vanaf bijvoorbeeld een ladder of hoogwerker.

Ieder direct of indirect contact met de onder spanning staande kabels moet worden vermeden. Bij twijfel over de veiligheid, bijvoorbeeld wanneer takken al tussen of tegen de kabels zijn gegroeid, is Stedin bereikbaar voor advies op telefoonnummer 0800-9009 (24 uur per dag, zeven dagen per week).

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht, maar ook de regio’s Noord-Oost Friesland, Weert, Amstelland en Kennemerland. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 1.200 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.