Wegwerkzaamheden veroorzaken gaslek bij provinciale weg N237 in De Bilt

25-06-2015
De Bilt, 25 juni 2015 – Bij de aanleg van een fietstunnel onder de provinciale weg bij De Bilt is donderdag 25 juni een hogedruk gasleiding geraakt. Het lek ontstond bij de wegwerkzaamheden op de kruising van de N237 en de Soestdijkseweg Zuid. Netbeheerder Stedin heeft in samenwerking met de hulpdiensten van de Veiligheidsregio Utrecht het lek veiliggesteld en de leiding afgesloten.

De leiding werd even voor 15:00 uur geraakt, waarna de hulpdiensten vervolgens de omgeving hebben afgezet. Medewerkers van Stedin hebben het gasnet in de omgeving rond 16:30 uur afgesloten om de uitstroom van gas te stoppen. De reparatie gaat nog tot en met donderdagavond duren, omdat de leiding leeg gemaakt moet worden en onder het asfalt ligt. Er komen naar verwachting geen klanten zonder gas.

Graafschade veroorzaakt onnodige gaslekkages

Elk jaar worden tientallen gaslekkages onnodig veroorzaakt door graafschade. Bovendien zijn er jaarlijks tientallen gasongevallen hieraan te wijten. Om alle partijen die in grond actief zijn – zogenoemde grondroerders - te wijzen op de risico’s van onzorgvuldig graven, lanceerden de Nederlandse netbeheerders al eerder een bewustwordingscampagne.

Bij machinaal graafwerk is het wettelijk verplicht om gebruik te maken van kaarten waarop de ondergrondse infrastructuur staat (de zogenoemde KLIC meldingen). Nog te vaak worden deze kaarten voorafgaand aan de graafwerkzaamheden niet opgevraagd of worden de beschikbare kaarten niet goed gebruikt. Ook worden niet altijd proefsleuven gegraven, terwijl dit wel noodzakelijk is.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.