Wijzigingen tarieven Stedin vanaf 1 januari 2013

24-12-2012

Rotterdam, 24 december 2012 – Stedin wijzigt vanaf 1 januari 2013 haar tarieven voor verschillende diensten. Het gaat hier om de tarieven van de netbeheerder voor onder andere het transport van energie. Deze zijn gedeeltelijk vastgesteld door onze toezichthouder, de Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa). Ook de tarieven die Stedin zelf vaststelt, wijzigen vanaf dezelfde datum.

De afgelopen jaren zijn de kosten voor het beheren van de energienetten gestegen, terwijl tot 2010 de tarieven daalden. In de periode 2011-2013 worden de tarieven hiervoor gecorrigeerd door de NMa. Stedin vindt het belangrijk dat deze ruimte bieden aan de realisatie van een redelijk rendement. Zodoende kunnen wij voldoende financiering blijven aantrekken om volop te investeren in een continue en veilige energievoorziening voor onze twee miljoen klanten. In 2012 gaf Stedin ongeveer een half miljard uit aan vervangingen, verbeteringen én nieuwe energienetten.

Investeren in energienet van de toekomst

Stedin investeert fors om klaar te zijn voor een duurzame toekomst waarin steeds meer consumenten zelf energie produceren via bijvoorbeeld zonnepanelen. Ook de bedrijven en industrie in ons gebied investeren fors in duurzaamheid door zelf energie op te wekken of overtollige energie door Stedin te laten transporteren. Deze ontwikkelingen stellen nieuwe eisen aan onze netten om ook in de toekomst aan energieaanbod- en vraag te voldoen.

De tarieven voor 2013

Welke tarieven zijn vanaf 1 januari 2013 geldig? Een compleet overzicht met toelichting is te vinden op onze website: www.stedin.net/tarieven.

Bron: Stedin