Drie bedrijven produceren slimme meters voor Stedin en andere netbeheerders

08-07-2015
Rotterdam, 8 juli 2015 - Energienetbeheerders Stedin, Liander, DELTA Netwerkbedrijf en Westland Infra hebben afgesproken de komende vijf jaar slimme meters af te nemen van drie leveranciers. De ontwikkeling en levering van in totaal circa 6 miljoen elektriciteit- en gasmeters werd via een Europese aanbesteding gegund aan Landis+Gyr en aan een samenwerking van Flonidan en Iskraemeco. Met de totale aanbesteding is een bedrag van circa 470 miljoen gemoeid. Tot en met 2020 krijgen alle huishoudens en kleinzakelijke ondernemingen een slimme meter aangeboden.

De vier netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de elektriciteit- en gasnetten in ongeveer tweederde van Nederland, in de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Flevoland, Gelderland en Utrecht. De slimme meter kan op afstand worden uitgelezen. Naast een jaarlijkse factuur, krijgen klanten met een slimme meter automatisch zes keer per jaar een verbruiksoverzicht van hun leverancier. Overstappen naar een andere energieleverancier is simpeler: de slimme meter geeft de standen automatisch door. De eindafrekening is direct gebaseerd op de actuele meterstanden, waardoor misverstanden over betalingen minder vaak zullen voorkomen.

Communicatie via CDMA-netwerk Stedin en Liander

Deze slimme meters behoren tot de nieuwste generatie meters en communiceren via het door Liander en Stedin opgezette draadloze communicatienetwerk voor energienetten (CDMA), of via GPRS. In de aanbesteding is rekening gehouden met mogelijke veranderende eisen of nieuwe technologieën in de toekomst. Door de gezamenlijke aanbesteding verwachten de vier netbeheerders aanzienlijk te besparen op de kostprijs per meter. De meters voldoen daarnaast aan het ‘Fair Meter Initiative’. Dat betekent dat bij de productie van deze energiemeters extra aandacht is voor de herkomst van de grondstoffen en voor hergebruik van de gebruikte materialen. De eerste leveringen van deze meters worden begin 2016 verwacht.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.