NIEUWS

Een complexe klus voor Stedin in hartje Den Haag aanpassen elektriciteitsnet

13-10-2013

Den Haag, 13 oktober 2013 – Het verplaatsen van een compleet elektriciteitsstation en het omleggen van kabels. Voor netbeheerder Stedin dagelijks werk. Tenzij de werkzaamheden plaatsvinden midden in de binnenstad van Den Haag met continue drukte door bijvoorbeeld winkelend publiek, trams en horeca. Een complexe klus dus voor Stedin om op verzoek aanpassingen te doen aan het elektriciteitsnet.

Van oudsher bevinden de meeste Stedinstations in hartje Den Haag zich inpandig. Verscholen achter deuren en meestal op onopvallende locaties in gebouwen voorzien ze het centrum van de residentie van een cruciale behoefte: elektriciteit. Zolang monteurs van Stedin de stations 24 uur per dag kunnen bereiken, is dit niet meer dan een gegeven.

Altijd energie: ook voor ’t Goude Hooft

Begin 2012 wisselde de bekende Haagse stadsherberg ’t Goude Hooft op de Dagelijkse Groenmarkt van eigenaar. Dat betekende het startsein voor een grootschalige renovatie aan de binnen- en buitenkant van het pand. De nieuwe uitbaters wilden ook graag het souterrain van het pand uit 1886 zo goed mogelijk benutten. En juist daar zat een Stedinstation dat niet alleen het pand, maar ook de nabije omgeving van elektriciteit voorziet.

"We kunnen niet zomaar in de Haagse binnenstad een nieuw elektriciteitshuisje bouwen", zegt Henk Blom directeur marktoperaties van Stedin. "In de eerste plaats ontbreekt de ruimte en ten tweede zijn er logischerwijs strikte regels voor het inpassen van nieuwbouw in de omgeving. Kortom we moesten met een goed voorstel komen waarbij de elektriciteitsvoorziening minstens zo stabiel blijft en een oplossing waarmee de klant bij voorkeur ook blij was."

Na intensief overleg is het elektriciteitshuisje door Stedin gebouwd op én verwerkt in het terras van ’t Goude Hooft aan de linkerzijde van het gebouw. Inmiddels zijn onder de Dagelijkse Groenmarkt ook de elektriciteitskabels omgelegd en aangesloten, waarbij de effecten op de plaatselijke drukte van winkelend publiek, trams en horeca gering waren. Kortom altijd energie: ook voor de Haagse binnenstad en ’t Goude Hooft.