NIEUWS

Een robuust Stedin elektriciteitsnet in Korendijk: geen alledaags werk

16-09-2013
Korendijk, 16 september 2013 – Het elektriciteitsnet continu en veilig laten werken, is niet altijd een eenvoudige klus. Stedin staat als netbeheerder soms voor uitdagende projecten bij ogenschijnlijk eenvoudige verbeteringen van de netten. Zoals ook bij de succesvol afgeronde werkzaamheden in de gemeente Korendijk. Daar moesten de aggregaten die het eiland Tiengemeten én een gemaal twee weken van elektriciteit voorzien en de benodigde materialen worden getransporteerd via een kleine pont.

In het dorp Nieuwendijk en op het eiland Tiengemeten, dat sinds 2007 een beschermd natuurgebied is, wilde Stedin dit jaar het elektriciteitsnet vernieuwen en automatiseren. Zo maakt Stedin het net in de omgeving op afstand bestuurbaar en nemen zowel impact als duur van een eventuele stroomuitval aanzienlijk af.

Op papier een routineklus, in de praktijk een complex project

Op papier is het vervangen van de inhoud van een transformatorhuisje een routineklus, maar in Nieuwendijk was het vooral een goed voorbereid, complex project. Zowel het gemaal ‘De Eendragt’, dat bij een hoge waterstand een deel van de Hoeksche Waard droog houdt, als de energievoorziening van het eiland Tiengemeten worden namelijk vanuit hetzelfde huisje van elektriciteit voorzien.

Monteurs moesten veel werk moesten verzetten om tijdens de werkzaamheden de stroomvoorziening in stand te houden. De benodigde aggregaten werden met een kleine pont naar het eiland Tiengemeten getransporteerd en aangesloten. Ook het gemaal bleef op deze manier in werking. Vervolgens moesten regelmatig volle brandstoftanks per boot het gebied in, zodat de aggregaten constant konden blijven draaien.

De werkzaamheden zijn inmiddels succesvol afgerond. Zonder een enkele onderbreking van de elektriciteit en binnen alle voorschriften om hinder voor de omgeving te beperken. Een intensieve klus voor Stedin en aannemer Joulz, maar voor Stedin-klanten in Korendijk een belangrijk feit.