NIEUWS

Energievoorziening Haaglanden klaar voor toekomst

10-07-2013
Den Haag, 10 juli 2013 – Met de oplevering van het nieuwgebouwde hoogspanningsstation Den Haag Ypenburg en het overnemen van verdeelstation ‘Treubstraat’ in Rijswijk is de energievoorziening van de regio Haaglanden klaar voor de toekomst. Met een investering van ruim 30 miljoen euro heeft netbeheerder Stedin een toekomstbestendige elektriciteitsvoorziening gecreëerd voor onder andere het Haagse stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg, Nootdorp en Rijswijk.

Het in december 2012 opgeleverde 150/25/23/10 kiloVolt hoofdverdeelstation aan de Laan van Deelen in Ypenburg is een belangrijke nieuwe schakel in het elektriciteitsnet. Het station is gebouwd om de capaciteit van de regio Haaglanden flink uit te breiden. In theorie is deze uitbreiding groot genoeg om 150.000 extra huishoudens en bedrijven van energie te voorzien.

Met de oplevering van dit station is de energievoorziening klaar voor de verwachte groei én duurzame ontwikkelingen in dit gedeelte van de Randstad. Het station is tevens volledig geautomatiseerd. Het Bedrijfsvoeringcentrum (BVC) van Stedin kan het netwerk daardoor op afstand monitoren en bedienen, waardoor adequaat gereageerd kan worden op eventuele uitval.

Modern en toekomstbestendig net in Den Haag en omgeving
Ernst Japikse, directeur Techniek van Stedin:

Stedin investeerde de afgelopen vijf jaar in totaal 30 miljoen in deze substantiële verbetering van de energievoorziening. Een belangrijke investering die nieuwbouw en duurzaamheid in dit groeiende deel van de regio Haaglanden mogelijk maakt. Zo kan Stedin voldoen aan haar verantwoordelijkheid voor een continue, veilige en duurzame energievoorziening.

Het hoogspanningsverdeelstation is in samenwerking met landelijk netbeheerder Tennet opgezet en samenwerking tussen Stedin, Tennet en hoofdaannemer Joulz in de periode van 2008 tot en met 2013 voorbereid en gerealiseerd.