Europese subsidie voor innovatieprogramma nul-op-de-meter-woningen

11-05-2015
Rotterdam/Bunnik, 11 mei 2015 – De Europese Commissie heeft een innovatieproject goedgekeurd van circa € 7 miljoen waarin zogenoemde nul-op-de-meter-woningen worden gerenoveerd en aangesloten op een slim energienet. Bouwbedrijf BAM heeft het project ontwikkeld, netbeheerder Stedin is één van de projectpartners. De toekenning maakt deel uit van Horizon 2020, hét Europese subsidieprogramma voor onderzoek en innovatie.

Het REnnovates-project is ontwikkeld door BAM als uitbreiding op het omvangrijke innovatieprogramma de Stroomversnelling, waarbij oudere woningen worden gerenoveerd naar zogenoemde nul-op-de-meter-woningen. Hiervoor wordt de gasaansluiting verwijderd en uitsluitend gebruik gemaakt van elektriciteit in de woning. De elektriciteit wordt opgewekt door zonnepanelen en de warmte door warmtepompen. Doel van de Stroomversnelling is om zo’n 111.000 woningen aan te pakken en energieneutraal te maken.

Grote invloed op energienetten

Het innovatieprogramma Stroomversnelling heeft een grote invloed op de energienetten. Daarom is netbeheerder Stedin één van de projectpartners van REnnovates. Huishoudens gebruiken in het project uitsluitend nog elektriciteit. In de winter is er daarom een grote vraag naar stroom en in de zomer juist een overschot, omdat bewoners zelf energie opwekken met zonnepanelen en willen terugleveren aan het net.

Door sturing met warmtepompen en het opvangen van deze pieken met accu’s, is het voor Stedin mogelijk om kostbare investeringen in meer capaciteit op het elektriciteitsnetwerk te minimaliseren of te voorkomen. Het REnnovates-innovatieproject omvat tweehonderd woningen in het traject van de Stroomversnelling.

Europees consortium

In het innovatieproject werken acht Europese partners. Het consortium omvat nog naast netbeheerder Stedin en BAM twee andere bouwondernemingen, Mostostal (Polen) en Mondragon (Spanje). België is vertegenwoordigd met de Vlaamse onderzoeksinstelling Vito, de Vlaamse start-up op het gebied van ‘smart grids’ Enervalis en met bankinstelling Belfius. De overige partners zijn MassiveCell Technologies, een Finse start-up die innovatieve batterijsystemen bouwt, en het Duitse KEO, een elektronicafirma die zijn communicatiestandaard EEBus inbrengt.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.