Groen tijdig snoeien voor veilig en betrouwbaar bovengronds elektriciteitsnet

03-12-2015
Bodegraven-Reeuwijk, 3 december 2015 – Een deel van het elektriciteitsnet van Stedin in het Groene Hart hangt bovengronds tussen karakteristieke houten palen. Stedin adviseert bewoners en bedrijven om regelmatig te controleren of takken van bomen of struiken op hun terrein naar deze kabels toe groeien. Nu het snoeiseizoen is begonnen, vraagt de netbeheerder aan klanten om deze veilig weg te halen. Zo realiseren we gezamenlijk een continue en veilige levering van elektriciteit in het Groene Hart.

Stedin beheert in delen van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk (Bodegraven, Driebruggen, Hogebrug, Reeuwijk, Waarder), Gouda, gemeente Krimpenerwaard (Amsterstol, Bergambacht, Berkenwoude, Gouderak, Haastrecht, Schoonhoven, Stolwijk, Vlist), Oudewater (Hekendorp, Oudewater, Papekop), Waddinxveen en Zuidplas (Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel) ruim 125 kilometer bovengronds elektriciteitsnet.

Voorkom gevaar en onnodige storingen: snoei tijdig

In deze gebieden groeien regelmatig takken van bomen of struiken dichtbij de bovengrondse elektriciteitskabels. Dit is een risico voor zowel klanten als de elektriciteitsvoorziening. Nu het snoeiseizoen is aangebroken, vraagt Stedin haar klanten deze takken nabij elektriciteitskabels tijdig en op een veilige manier te snoeien. De eigenaar van het groen is hiervoor zelf verantwoordelijk.

Veiligheid voorop

Tijdens het snoeien moet voldoende afstand worden gehouden van de elektriciteitskabels. Stedin adviseert haar klanten daarom om vanaf de grond te werken en niet vanaf een ladder of hoogwerker. Ieder direct of indirect contact met de onder spanning staande kabels moet worden vermeden. Bij twijfel over de veiligheid, bijvoorbeeld wanneer takken al tussen of tegen de kabels zijn gegroeid, is Stedin bereikbaar voor advies via het nationale storingsnummer 0800-9009 (gratis, 24 uur per dag).

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.