Jaarbericht Stedin 2014: opnieuw hogere klanttevredenheid en investeringen

16-04-2015
Rotterdam, 16 april 2015 – Stedin heeft in 2014 ondanks dalende tarieven meer in zowel de energienetten als innovatief duurzaam energietransport geïnvesteerd. Ook realiseerde de netbeheerder een verdere stijging van de klanttevredenheid. ,,Het was voor Stedin een uitdagend jaar door de reorganisatie en integratie van aannemer Joulz. We zijn daarom blij met de goede waardering die de klant ons in 2014 gegeven heeft. We hebben onverminderd de ambitie dat al onze klanten in 2020 fan van Stedin zijn’’, zegt algemeen directeur Pieter Trienekens.

Stedin is in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en de regio’s Noordoost Friesland, Kennemerland, Amstelland en Weert verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en onderhoud van energienetten. Binnen haar wettelijke taak als netbeheerder van elektriciteit- en gas houdt Stedin zich intensief bezig met het mogelijk maken van het energienetwerk van de toekomst.

Consumenten, overheden en bedrijven gaan bijvoorbeeld meer en meer zelf energie uit zon en wind opwekken en terugleveren. Daarnaast maakt Stedin Infradiensten nieuwe vormen van energietransport mogelijk, zoals een stoomnetwerk in de Rotterdamse Haven en CO2-transport in Lansingerland. Stedin maakt haar netten op een slimme manier gereed voor een duurzame toekomst waarin decentraal en lokaal opwekken van energie gemeengoed wordt.

In 2014 gingen twee belangrijke projecten voor een duurzame toekomst van start. 38.000 klanten in de Hoeksche Waard kregen van de netbeheerder slimme energiemeters aangeboden, waarvan slechts 1,5% weigerde. Daarnaast opende Stedin in Rozenburg de eerste Power-to-Gas installatie ter wereld voor consumenten. Huishoudens krijgen in deze proef aardgas gemaakt uit overtollige, duurzaam opgewekte elektriciteit.

‘De klant staat centraal in de energierevolutie’

Stedindirecteur Pieter Trienekens: ,,We zijn aan de grootste energierevolutie ooit in Nederland begonnen. Onze huidige infrastructuur gaat door klanten intensiever dan ooit gebruikt worden en vraagt om slimme aanpassingen. We maken door de aanbieding van slimme meters voor al onze klanten energieinzicht mogelijk én zorgen dat klanten ongestoord en veilig energie kunnen afnemen én terugleveren. Zij staan centraal in deze energietransitie.’’

Stedin’s doel is dat meer dan driekwart van de klanten ten minste acht maanden per jaar ons het cijfer zeven of hoger geeft. Vanaf 2011 realiseert Stedin een sterke verbetering van die klanttevredenheid. De gemiddelde score over 2011 was 68,5% en steeg via 70,3% (2012) naar 75,6% in 2013. Over 2014 ligt het resultaat weer iets hoger op 76%. Door de stijging jaar op jaar kan Stedin spreken van een structurele verbetering.

Lagere tarieven voor klanten en weinig storingen

Het merendeel van onze klanten betaalde in 2014 lagere tarieven voor het gebruik van onze netwerken. Mede daarom nam het bedrijfsresultaat van Stedin vorig jaar af van 376 miljoen euro naar 298 miljoen euro. Stedin investeerde in 2014 naast het reguliere, dagelijkse onderhoud bovendien weer meer in haar energienetten: €433 miljoen ten opzichte van €427 miljoen een jaar daarvoor. Opvallende projecten zijn het vernieuwen en uitbreiden van de energieinfrastructuur op én naar Goeree-Overflakkee, het vervangen van tientallen kilometers gasleidingen in ons hele gebied en het moderniseren van stations en netten in ondermeer Den Haag, Rotterdam Stad en Haven, Delft, Ridderkerk, De Ronde Venen en Utrecht.

Klanten van Stedin hebben vorig jaar ook minder overlast gehad door storingen. Hoewel externe oorzaken als graafschade door derden, bodemwerking en weersinvloeden voor een jaarlijks fluctuerend resultaat zorgen, daalde het aantal storingsminuten in het Stedingebied opnieuw en voor gas zelfs onder het landelijk gemiddelde. Stedinklanten hadden vorig jaar gemiddeld 21,1 minuten geen elektriciteit en zaten 124 seconden zonder gas. De landelijke cijfers over 2014 waren: 20 minuten voor elektriciteit en 3 minuut en 14 seconden geen gas.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.