Jaarbericht Stedin 2015: financieel resultaat op orde, stijging klanttevredenheid

29-03-2016
Rotterdam, 29 maart 2016 – Stedin heeft in 2015 alle belangrijke doelstellingen behaald. De tevredenheid van klanten over de dienstverlening is opnieuw gestegen. De netbeheerder is bovendien content met zowel het financiële als operationele resultaat. ,,We zijn tevreden met de onveranderd goede waardering van onze klanten en loyaliteit van onze medewerkers. Extra bijzonder in het jaar waarin onze organisatie volledig gewijzigd is’’, zegt algemeen directeur Pieter Trienekens.

De netbeheerder publiceerde dinsdag 29 maart haar jaarbericht over 2015. Een jaar waarin de energietransitie in Nederland echt op stoom is gekomen. Stedin herijkte haar strategie, met volle aandacht op decentrale initiatieven en de verdere elektrificering in en om het huis. Ontwikkelingen die consequenties gaan hebben voor de bestaande energienetten. Tegelijkertijd werden Stedin en grote delen van infrabedrijf Joulz en Stedin Meetbedrijf samengevoegd om verder te gaan onder de naam Stedin als brede netbeheerder.

,,De herinrichting van onze organisatie vergde veel aandacht, terwijl tegelijkertijd in Nederland het energielandschap volledig aan het veranderen is. Onze netten gaan intensiever dan ooit gebruikt worden en klanten vragen om nieuwe oplossingen om hun woning of bedrijf te voorzien van energie. We maken door de aanbieding van slimme meters voor al onze klanten energieinzicht mogelijk én zorgen dat klanten ongestoord en veilig energie kunnen afnemen én terugleveren. Zij staan centraal in deze energietransitie’’, blikt Trienekens terug.

Start grootschalig plaatsen van slimme meters

Het afgelopen jaar startte Stedin met het grootschalig plaatsen van slimme meters in haar hele verzorgingsgebied. Gemeenten als Amersfoort, Capelle aan den IJssel, Houten, Nieuwegein en Rotterdam hadden de primeur. De nieuwe generatie energiemeters is één van de basisvoorwaarden voor het verduurzamen van energienetten en het bieden van inzicht en sturing aan consumenten en bedrijven in hun energiehuishouding.

Die basisvoorwaarde komt terug in het participeren of initiëren van decentrale projecten en testen. Zoals de eerste ‘slimme’ laadpaal ter wereld in Utrecht Lombok die duurzame zonnestroom kan opslaan in een elektrische auto, maar ook weer kan ontladen voor later gebruik. Trienekens: ,,Opslag in combinatie met flexibiliteit van gebruik én van tarief is van groot belang om altijd voldoende, duurzame en betaalbare energie voor onze klanten te hebben.’’

Lagere tarieven voor klanten en weinig storingen

Het merendeel van onze klanten betaalde in 2015 opnieuw lagere tarieven voor het gebruik van onze netwerken. Mede daarom namen zowel netto-omzet en overige bedrijfsopbrengsten als het bedrijfsresultaat vorig jaar af. De netto-omzet en overige bedrijfsopbrengsten kwamen uit op € 1.069,1 miljoen (2014: € 1.075,5 miljoen). Het bedrijfsresultaat bedroeg € 273,7 miljoen (2014: € 298,3 miljoen). Stedin investeerde in 2015 naast het reguliere, dagelijkse onderhoud € 360 miljoen in haar energienetten ten opzichte van € 432,9 miljoen een jaar daarvoor.

Grote projecten voerde Stedin uit in onder andere Dordrecht, Klaaswaal (Cromstrijen), Rotterdam, Ooltgensplaat (Goeree-Overflakkee) en Utrecht. In de Drechtsteden moderniseerde en vergrootte de netbeheerder haar hoogspanningsstations inclusief voorbereidingen voor de bouw van drie nieuwe hoogspanningsverbindingen waarvan één onder de Merwede.

De energienetten van Stedin behoorden ook in 2015 tot de absolute wereldtop qua betrouwbaarheid. Stedin scoorde qua storingsduur zowel voor elektriciteit als gas ruim onder het landelijk gemiddelde. Stedinklanten hadden vorig jaar gemiddeld 24,3 minuten geen elektriciteit en zaten 82 seconden zonder gas. De landelijke cijfers over 2015 waren: 32,9 minuten (elektriciteit) en 135 seconden (gas). Externe oorzaken als graafschade door derden, bodemwerking en weersinvloeden zorgen jaarlijks voor een fluctuerend resultaat. Stedin beperkt de invloed hiervan door het toevoegen van intelligentie in het net en intensief overleg met de omgeving om storingen te voorkomen en sneller op te lossen.

De klant staat centraal in de energietransitie

Het doel van Stedin is dat meer dan driekwart van de klanten ons het cijfer zeven of hoger geeft. Vanaf 2011 realiseert Stedin een sterke én structurele verbetering van de klanttevredenheid over onze dienstverlening. De gemiddelde score over 2015 is verder gestegen naar 78%, een stijging van twee procent ten opzichte van een jaar eerder. In 2011 lag de score nog op 68,5%. Trienekens: ,,De klant staat centraal in de energietransitie. Steeds meer ontwikkelingen vinden lokaal plaats. Het is aan Stedin om onze klanten daarmee te faciliteren en te helpen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. En om deze energietransitie betaalbaar te houden voor de consument.’’

Lees het jaarbericht 2015.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.