NIEUWS

Jaarverslag 2011: Stedin investeert fors, klanten tevreden

01-05-2012

Rotterdam, 1 mei 2012 – Stedin heeft vandaag haar online jaarverslag over 2011 gepubliceerd. De omzet van de netbeheerder is gestegen, terwijl de kosten verder zijn gedaald. Daarom kan Stedin nu en in de toekomst verder gaan met grootschalige investeringen in haar energienetten. “We hebben een gezonde financiële basis voor het verbeteren van bestaande gas- en elektriciteitsnetten en het aanleggen van nieuwe energie infrastructuren en -oplossingen’’, aldus financieel directeur Edwin Vermeulen.

Ten opzichte van 2010 is het bedrijfsresultaat van Stedin vorig jaar toegenomen van 137,3 miljoen euro naar 236,8 miljoen euro. Deze stijging is mede het gevolg van kostenbesparingen. Vermeulen: “In het kader van het in 2009 gelanceerde kostenbesparingsprogramma hebben we in 2011 opnieuw goede voortgang geboekt. We hebben namelijk 16,4 miljoen euro lagere kosten gerealiseerd. Dankzij dat programma verbeteren we de efficiëntie en kunnen we nog meer in onze dienstverlening investeren, waar de klanten dan weer van profiteren.” Stedin noteerde over 2011 een nettoresultaat van 152 miljoen euro.

Voor het eerst presenteert Stedin haar jaarverslag als interactieve website: alle cijfers en relevante informatie zijn openbaar gemaakt op de website jaarverslag2011.stedin.net. “Het online jaarverslag past bij ons streven open te communiceren met onze omgeving en een toegankelijk bedrijf te zijn voor onze klanten. Wij zijn letterlijk verbonden met onze klanten via onze netten. Virtueel zijn we via internet en social media ook steeds meer met hen verbonden”, aldus Vermeulen.

Klanten tevreden over Stedin

In 2011 heeft zeventig procent van de klanten diensten van Stedin gewaardeerd met een 7 of hoger. Stedin laat één keer per maand de tevredenheid van klanten meten die de maand daarvoor contact met ons hadden of betrokken waren bij een verandering. Sinds 2011 hebben alle gemeenten een eigen vast aanspreekpunt bij Stedin. Deze accountmanager neemt deel in de gemeentelijke nuts- en werkoverleggen.

Klanten mogen op Stedin rekenen als het gaat om veilige energienetten, ongestoorde energievoorziening en vlotte afhandeling van aansluitingen of vragen. Om hen inzicht te bieden in wat Stedin nog meer doet, staan op de jaarverslagwebsite filmpjes waarin Stedin laat zien wat het bedrijf concreet bijdraagt aan verduurzaming, innovatie en energietransitie.

Stedin investeert fors in haar netten

Stedin investeerde vorig jaar 494 miljoen euro in de aanleg, onderhoud en het vervangen van gas- en elektriciteitsnetten. Grote projecten voor een nieuw of robuuster elektriciteitsnet vonden plaats op Goeree-Overflakkee, in de gemeente De Ronde Venen en op de Maasvlakte 2. In onder andere Den Haag, Dordrecht en Rotterdam was Stedin actief met grootschalige vervanging van gasleidingen en -aansluitingen.

Alle Stedin werkzaamheden hebben tot doel om samen met partners op een efficiënte, constructieve manier slimme oplossingen te bedenken en te realiseren die de behoeften uit de samenleving vervullen op het gebied van energietransport. Vermeulen: “Dagelijks zetten wij ons in om onze missie waar te maken: het veilig en continu transporteren van energie via onze netwerken naar miljoenen consumenten en bedrijven, nu en in de toekomst.”