NIEUWS

Medewerkers Stedin terug naar school

Rotterdam 30-10-2014
Rotterdam, 30 oktober 2014 – Medewerkers van netbeheerder Stedin gaan de komende maanden ‘terug naar school’. Niet als leerling, maar als leraar. Met het geven van gastlessen op basisscholen in de Randstad wil de netbeheerder energiebewustzijn creëren en kinderen uitdagen oplossingen te bedenken voor een duurzame toekomst.

Manager Duurzaamheid en Vernieuwing, Marko Kruithof: “Wij willen jongeren enthousiasmeren voor duurzaamheid, techniek en innovatie omdat de energiesector in beweging is en de komende jaren voor grote uitdagingen staat. Het energielandschap zoals we dat nu kennen gaat enorm veranderen en de besluiten die wij nu nemen, gaan over hun toekomst!”

Kruithof vervolgt: “We willen bewustzijn creëren, over het eigen gedrag en het effect daarvan op de aarde. We hopen met deze gastlessen zaadjes te planten die vervolgens gaan groeien; lamp, tv en computer uit, korter onder de douche, vaker op de fiets, een dak vol zonnepanelen, een elektrische auto... you name it! Daarnaast zou het leuk zijn wanneer deze kids een duurzaam idee bedenken en daarmee een steentje bijdragen aan een beter milieu of een duurzamere energievoorziening en daarmee interesse krijgen voor de sector.”

Jonge raadgevers

Kinderen vaak verfrissende inzichten die de besluitvormers van nu inspireren bij bepalen van hun duurzame koers. Daarnaast ziet Stedin het tekort aan goed geschoolde technici de komende jaren oplopen. Om dit tekort enigszins te kunnen opvangen, is het belangrijk dat meer jongeren instromen in technische opleidingen. Door al op jonge leeftijd actief te investeren hoopt Stedin jongeren al op vroege leeftijd te enthousiasmeren voor de energiesector. “Zij leren van ons en wij leren van hen,” aldus Kruithof.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.000 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.