Nederlandse netbeheerders lanceren slimmemeters.nl

27-02-2014
Nederlandse huishoudens en kleinzakelijke gebruikers van energie krijgen de komende jaren digitale, op afstand uitleesbare energiemeters aangeboden. De gezamenlijke netbeheerders vervangen de traditionele meters door zogenoemde slimme meters. Deze maand hebben zij daarvoor de gezamenlijke website www.slimmemeters.nl gelanceerd om betrouwbare informatie te geven over het product en de mogelijkheden.

Het belangrijkste doel van deze website is om een centraal platform met informatie over slimme meters te bieden. Uit diverse onderzoeken blijkt dat slimme meters – in combinatie met een verbruiksmanager via een display of een app – consumenten en bedrijven niet alleen inzicht geven in hun energieverbruik, maar ook actief aanzetten tot energie- en dus kostenbesparing.

Energiebesparingsdiensten

De site is één van de activiteiten van de gezamenlijke netbeheerders voor klanten en overige stakeholders. Eind 2013 lanceerden de netbeheerders al samen met Milieu Centraal de website www.energieverbruiksmanagers.nl. Op deze site kan de consument diverse energieverbruiksmanagers met elkaar vergelijken. Een energieverbruiksmanager kan de consument helpen met het besparen op de energierekening.

Europese regelgeving heeft bepaald dat minimaal tachtig procent van alle adressen in Nederland in 2020 een slimme meter moet hebben. De netbeheerders zijn daarom gestart met de grootschalige plaatsing van digitale gas- en elektriciteitsmeters bij consumenten en kleinzakelijke klanten.