Stedin en CIF samen graafschade door glasvezel voorkomen

09-12-2013

Rotterdam, 9 december 2013 – Op donderdag 5 december ondertekenen netbeheerder Stedin en CIF, verantwoordelijk voor het aanleggen van glasvezel in een deel van Nederland, een overeenkomst om samen graafschade te voorkomen. Een derde van alle storingen op het gas- en elektriciteitsnet van Stedin wordt veroorzaakt door graafschades. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met aannemers in haar verzorgingsgebied wil Stedin de problematiek rond graafschades aanpakken.

Bij elk glasvezelproject dat wordt uitgevoerd in het verzorgingsgebied van Stedin, hanteren Stedin en CIF beschreven afspraken en maatregelen in de voorbereiding en tijdens de aanleg zelf. CIF heeft glasvezel in onder andere de gemeenten Albrandswaard, Hendrik-Ido-Ambacht, Krimpen aan den IJssel, Maassluis, IJsselstein, Wijdemeren aangelegd. Werkzaamheden in Schiedam en Utrechtse Heuvelrug zijn gestart of staan gepland.

Hans van Schaik namens CIF: ,,Wij zijn verheugd over deze samenwerking met Stedin. Dit stelt ons in staat in een vroegtijdig stadium, nog beter de veiligheid van de bewoners en de uitvoerende betrokkenen te waarborgen. Hiermee kunnen eventuele graafschades, die ontstaan bij de aanlegwerkzaamheden van glasvezel, worden voorkomen.’’

Landelijke campagne tegen graafschade

Grondroerders, opdrachtgevers en bouwbedrijven. Allemaal hebben zij een verantwoordelijkheid om graafschades te voorkomen. Daarom lanceerde Netbeheer Nederland, brancheorganisatie van alle energienetbeheerders, vorig jaar de landelijke campagne ‘License to dig’. Deze campagne moet de bewustwording en zorgvuldig graven stimuleren.

Over CIF

CIF is een Nederlandse organisatie op het gebied van communicatie-infrastructuur en dataverbindingen. CIF investeert continu in haar infrastructuur bestaande uit onder andere zendmasten en kabelnetwerken om er voor te zorgen dat deze geschikt zijn voor de meest geavanceerde communicatiediensten – nu, en in de verre toekomst. CIF doet dit door haar infrastructuur bijvoorbeeld te voorzien van glasvezelnetwerken waarmee supersnel internet, telefonie en interactieve televisie voor gebruikers beschikbaar wordt gesteld via aanbieders van hoogwaardige telecomdiensten.