Netbeheerder Stedin vervangt haar gasnetten in Lekkerkerk

30-06-2014

Nederlek, 30 juni 2014 – Netbeheerder Stedin start begin juli 2014 met het verbeteren en vervangen van haar gasnetten in Lekkerkerk. Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat een eerdere, grootschalige vervanging van het gasnet in dit deel van de gemeente Nederlek van belang is om een continue energielevering te garanderen. Stedin gebruikt deze werkzaamheden om direct aan alle inwoners van Lekkerkerk een gratis, slimme energiemeter aan te bieden.

In september 2013 is een gasleiding van Stedin op de Tiendweg in Lekkerkerk defect geraakt. Door kortsluiting raakte een elektriciteitskabel verhit en is een nabijgelegen gasleiding beschadigd. Preventief is vervolgens over een lengte van ongeveer twaalf meter de gasleiding vervangen. Onafhankelijk onderzoek door KIWA Gas Technology heeft uitgewezen dat er geen gevaar voor de omgeving is geweest. Met de nieuwste materialen voor gasleidingen is de kans op herhaling minimaal.

Inloopavond op 3 juli in partycentrum Amicitia in Lekkerkerk

Om herhaling te voorkomen gaat Stedin het gasnet in één keer vernieuwen. Het gaat om zowel de leidingen als om 2.300 aansluitingen op het gasnet in Lekkerkerk. Stedin organiseert  inloopbijeenkomsten om bewoners te informeren over planning en voortgang. De eerste bijeenkomst voor bewoners van het Kerkplein en de Voorstraat is op donderdag 3 juli vanaf 19:00 uur in partycentrum Amicitia te Lekkerkerk.

Stedin heeft veiligheid en continuïteit van energietransport als topprioriteit. Daarom zijn wij samen met de gemeente aan de slag gegaan om dit te garanderen. Door nu in te zetten op vernieuwing van het gasnet maken we dat in Lekkerkerk waar. Natuurlijk combineren wij dat met de het plaatsen van een slimme energiemeter. Dat is wel zo efficiënt’’, zegt directeur techniek Ernst Japikse van Stedin.

De slimme energiemeter

Tegelijk met het werken aan de aansluitingen op het gasnet biedt Stedin de zogenoemde slimme meter aan. Dit is een digitale energiemeter die niet alleen automatisch de meterstanden doorgeeft, maar vooral inzicht biedt aan klanten in hun energieverbruik. Uit onderzoek blijkt dat inzicht hierin een forse energiebesparing mogelijk maakt. Elke Nederlander krijgt voor 2020 zo’n meter gratis aangeboden van de netbeheerder.

Samenwerking gemeente Nederlek en Stedin

Wethouder Dick Roelse:

Onze wens om het vervangingswerk te starten op locaties waar al bestratingswerkzaamheden in uitvoering zijn, zoals op het Kerkplein en de Da Costabuurt, is door Stedin overgenomen. De gemeente heeft met Stedin duidelijke afspraken gemaakt om de overlast tot een minimum te beperken. Wel vinden wij het belangrijk dat de uitloop in tijd zo beperkt mogelijk blijft en Stedin heeft aangegeven dat zij zich hiervoor zullen inspannen.