USEF: nieuw marktmodel maakt handel in flexibel energiegebruik mogelijk

02-11-2015
Wenen – Een consortium van zeven Nederlandse spelers op de energiemarkt presenteert vandaag in Wenen tijdens de European Utility Week het Universal Smart Energy Framework (USEF). USEF beschrijft een nieuw marktmodel dat de handel in flexibel energieverbruik mogelijk maakt en dat alle spelers in het energiesysteem helpt te profiteren van flexibele opwek, opslag en verbruik. USEF moet internationaal dé de facto standaard worden voor slimme energiesystemen. Een standaard die hard nodig is om de vele initiatieven en spelers te versnellen en te verbinden.

Koop en verkoop van energieflexibiliteit: iedereen profiteert

Op dit moment helpen alleen grootzakelijke verbruikers en energiecentrales files in het elektriciteitsnet en een mismatch tussen vraag en aanbod te voorkomen. Dit doen zij door hun vraag naar energie af te stemmen op het aanbod. Met de toenemende vraag naar energie en met meer aanbod van energie uit duurzame bronnen (die minder voorspelbaar is), is echter meer flexibiliteit nodig om het net tegen zo laag mogelijke kosten betrouwbaar te houden. Dankzij USEF kan naast de traditionele markt van vraag en aanbod van energie, nu ook op consumentenniveau een markt voor betere spreiding van vraag en aanbod ontstaan.

“Met een heldere visie, gedetailleerde specificaties en de eerste actieve proeftuinen in de markt, biedt USEF Europese marktpartijen en beleidsmakers een zeer concreet perspectief voor een geïntegreerde flexibiliteitsmarkt”, zegt Jeroen Bode, voorzitter van het USEF-consortium: “USEF brengt energieconsumenten, leveranciers en netbeheerders samen en stelt hen in staat om flexibiliteit te kopen en verkopen via een flexibiliteitsmarkt. De consument levert flexibiliteit en verlaagt zo zijn energierekening. Met deze flexibiliteit kan de leverancier maximaal gebruikmaken van het aanbod duurzame energie en hoeft de netbeheerder het elektriciteitsnet minder uit te breiden. Iedereen profiteert.”

De consument staat centraal dankzij een nieuwe rol: de USEF Aggregator

In de vandaag gepresenteerde documenten, beschrijft USEF de flexibiliteitsmarkt met haar onderliggende processen, rollen en verantwoordelijkheden tot in detail. Een centrale rol is weggelegd voor de (klein)zakelijke en particuliere energieconsument, als de belangrijkste leverancier van flexibiliteit. Omdat de markt om grotere hoeveelheden flexibiliteit vraagt en de handel in flexibiliteit intensief en complex is, introduceert USEF een nieuwe marktrol: de USEF Aggregator. Deze rol bundelt de kleine hoeveelheden flexibiliteit van consumenten, biedt deze in zijn geheel aan bij leveranciers en netbeheerders en zorgt voor een transparante afrekening.

USEF past op bestaande marktmodellen en versnelt slimme energie-innovaties

USEF beschrijft het gehele energiesysteem en bouwt in haar methodiek voort op de processen zoals deze nu in de meeste Europese markten gelden. Daarmee slaat USEF de brug tussen de traditionele markt en de markt van flexibiliteit, lokaal en internationaal. Het universele raamwerk staat voor een eenduidige standaard, een ‘grondplaat’ met een open IT architectuur, waarmee bestaande projecten en producten eenvoudig met elkaar verbonden kunnen worden en waardoor innovaties op het gebied van slimme energie kunnen versnellen.

De standaard, de specificaties en de Privacy & Security Guideline van USEF zijn vanaf vandaag vrij te downloaden op de website www.usef.energy.

Over USEF

USEF (Universal Smart Energy Framework) voorziet in een eenduidige internationale marktstandaard voor een geïntegreerde slimme energiemarkt, die de consument centraal stelt en flexibiliteit in energiegebruik verhandelbaar maakt. USEF beschrijft de structuur en mechanismen van de flexibiliteitsmarkt, de marktrollen en hoe die interacteren, alsmede de waarde de daardoor ontsloten wordt.

Stichting USEF ontwikkelt, onderhoudt en audit het USEF raamwerk om de transitie naar een geïntegreerde smart energy markt te versnellen. De stichting is opgericht door ABB, Alliander, DNV GL, Essent, IBM, ICT en Stedin: zeven organisaties met elk hun eigen expertise op de slimme energiemarkt, die kennis en ervaring bundelen om het gehele speelveld van de markt effectief te ontsluiten. Samen met nieuwe partners, in Nederland en daarbuiten, werkt Stichting USEF aan de creatie van een geïntegreerde Europese smart energy markt die grensoverschrijdend waarde creëert voor nieuwe en traditionele spelers.