Onderzoek ACM: geen grote afwijkingen kosten en opbrengsten Stedin

01-10-2014

Rotterdam, 1 oktober 2014 – De Autoriteit Consument & Markt (ACM), toezichthouder op de energiemarkt, heeft de operationele kosten van energienetbeheerders onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat bij Stedin geen grote afwijkingen zijn. Een consument betaalt - via de energieleverancier - jaarlijks ongeveer vierhonderd euro voor de diensten van Stedin zoals het beheren van de elektriciteits- en gasnetten, energiemeters en -aansluitingen.

De maximale tarieven van netbeheerders worden door de ACM vastgesteld en gebaseerd op de opbrengsten en kosten die de totale sector maakt. Dit systeem, de zogenoemde regulering, geldt telkens voor drie jaar waardoor pas achteraf kan worden vastgesteld of het tarievenbesluit overeenkomt met de daadwerkelijk gemaakte kosten door een individuele netbeheerder.

Over de periode 2011 t/m 2016 heeft Stedin gemiddeld €0,40 jaarlijks per klant teveel in rekening heeft gebracht op een jaarbedrag van ongeveer vierhonderd euro. Het teveel betaalde bedrag, over in totaal zes jaar gemiddeld €2,40 euro per klant, wordt gecorrigeerd via een korting op de reguliere energierekening via de leverancier.

‘Geen grote afwijkingen in financiële huishouding’

,,We zijn tevreden met het feit dat ook de ACM geconcludeerd heeft dat bij Stedin geen grote afwijkingen in de financiële huishouding zijn’’, zegt Arnold van der Bie, manager strategie & regulering van Stedin. ,,Het gaat gezien de totaalbedragen om marginale verschillen. Stedin heeft de klant centraal staan en dus willen we absoluut niet dat zij onnodig teveel betalen voor energietransport.’’

Door de ACM is bijvoorbeeld onderzocht of er kosten zijn opgevoerd die niet thuis horen binnen de door de ACM gereguleerde activiteiten van netbeheerders. Op basis hiervan worden de transporttarieven gas en elektriciteit voor consumenten en bedrijven door de ACM vastgesteld. Gebleken is dat dit door Stedin voldoende is gebeurd.