Power-to-Gas officieel geopend: elektriciteit wordt aardgas in Rozenburg

03-10-2014

Rotterdam, 3 oktober 2014 – Aardgas maken van elektriciteit. Bewoners van een appartementencomplex in het Rotterdamse Rozenburg hebben de wereldprimeur om bijvoorbeeld te koken dankzij overtollige duurzame elektriciteit. Netbeheerder Stedin, energiekennisbedrijf DNV GL, Ressort Wonen en de gemeente Rotterdam hebben vrijdag 3 oktober Power-to-Gas officieel geopend.

Een appartementencomplex in Rozenburg aan de Bosseplaat is gedurende vijf jaar onderdeel van de eerste Nederlandse praktijkproef naar deze toepassing. Onder de noemer ‘Power-to-Gas’ wordt overtollige duurzame elektriciteit letterlijk via waterstof en CO2 omgezet in aardgas. Het geproduceerde gas is van aardgaskwaliteit en wordt toegevoegd aan het bestaande aardgasnet. De dertig huishoudens kunnen zonder enige merkbare gevolgen gebruik maken van deze duurzame energieproductie, bijvoorbeeld voor de CV-ketel en kooktoestellen.

Nancy Kabalt-Groot, algemeen directeur Stedin: ,,Stedin maakt als duurzame netbeheerder de energietransitie nu en in de toekomst mogelijk. We stemmen vraag en aanbod op elkaar af en zorgen dat consumenten, bedrijven en overheden altijd veilig en continu energie kunnen afnemen én zelf kunnen terugleveren. Power-to-Gas is één van de innovaties die ons helpt bij deze opgave.’’

Duurzaam gas via elektrolyse en methanisering

Als het bijvoorbeeld hard waait of de zon uitbundig schijnt, leveren windmolens of zonnepanelen meer elektriciteit dan op dat moment nodig is. Elektriciteit kan zelf niet grootschalig worden opgeslagen, maar via de processen elektrolyse en methanisering ontstaat gas met dezelfde eigenschappen als aardgas. De installatie in Rozenburg wordt aangesloten op het reguliere aardgasnet van de appartementen.

Stedin deed op Ameland eerder een succesvol onderzoek met het produceren van groene waterstof en het vervolgens te mengen met het reguliere aardgasnet van een appartementencomplex. In Rozenburg is bijmengen niet meer nodig, want door methanisering – een volledig CO2-neutraal proces – ontstaat gas van aardgaskwaliteit.

Steeds meer energieproductie vraagt om oplossingen

Naast ondernemingen in de tuinbouw en windparken zullen ook consumenten en andere bedrijven steeds meer energie zelf produceren. De partners verwachten een toename van huiseigenaren en bedrijven die bijvoorbeeld zonnepanelen of HRe ketels nemen en zo ook energieproducent worden. Elektriciteit omzetten in aardgas helpt bij het in balans houden van deze decentrale opwekking van energie.

Stedin en DNV GL financiëren het project mede via een subsidie van de Rijksoverheid. Zogenoemde topsectoren zoals energie worden daarbij door de Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) bijgestaan. Stedin en DNV GL dragen bovendien zorg voor het inrichten van de elektriciteits- en gasnetten en de installatie. Ressort Wonen en de gemeente Rotterdam ondersteunen het project als lokale partijen.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.000 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.