Primeur: Stedin zet boot in ter inspectie gasleidingen onder water

Rotterdam 08-09-2016

Rotterdam, 6 september 2016 – Donderdag 8 september maakt Stedin een proefvaart met de MS Stedin. Met deze inspectieboot gaat Stedin haar gasleidingen onder water inspecteren. Hiermee is Stedin de eerste netbeheerder in Nederland die op deze manier inspecties gaat uitvoeren.

De boot, door medewerkers bij Stedin ook wel de MS Stedin genoemd, is een onbemand voertuig waarmee Stedin haar gasleidingen onder water gaat inspecteren. Stedin heeft 11.000 van deze zogenaamde zinkers in haar verzorgingsgebied. Door baggerwerkzaamheden of door stroming van het water kunnen die zinkers minder diep komen te liggen, of wellicht verschoven zijn.

Drone op het water

De MS Stedin kan data verzamelen waarmee de bodem van een sloot of kanaal in kaart kan worden gebracht, inclusief de precieze locatie van de zinkers. Ook kan nauwkeurig worden bekeken hoe diep de zinkers onder het zand liggen. Want als er minder dan 1 ½ meter zand op de gasleidingen ligt, is de kans op schade aan de leidingen groter. Joep Weerts, directeur Storing en Onderhoud van Stedin: “Onze leidingen liggen in de grond. Met satellietdata kunnen we de beweging in de grond volgen. Maar onder water kunnen we die beweging niet zien. Daarvoor is deze boot zo geschikt.

Het is een prachtig apparaat, het is eigenlijk een drone op het water. De MS Stedin stelt ons in staat om veel beter de staat van onze gasleidingen onder water te monitoren. En dat komt ten goede van de leveringszekerheid van gas aan onze klanten. Goed nieuws dus.

Joep Weerts, directeur Storing en Onderhoud van Stedin

Testperiode

Inmiddels hebben alle leden van het MS Stedin-team hun vaarbrevet behaald. In het najaar worden alle IT-systemen getest; de MS Stedin-data moet goed verwerkt kunnen worden en verschillende databases moeten met elkaar kunnen praten. Als dit alles is afgerond zal de boot zo’n 50 tot 60 vaarten per jaar gaan maken. Weerts: “Wij zijn de enige netbeheerder die op deze manier haar gasleidingen gaat inspecteren. Zelfs vanuit de waterwereld wordt hier met veel belangstelling op gereageerd.”

Uitnodiging testvaart 8 september

Donderdag 8 september maakt de MS Stedin een proefvaart in het Boerengat in Rotterdam. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.

Locatie: Halte watertaxi Boerengat; Boerengatkade 2, Rotterdam (kruising van de Admiraliteitskade en Oostmolenwerf)

Tijd: 13.30-14.30 uur

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.