NIEUWS

Verklaring netbeheerders aan AVROTROS Radar

Rotterdam 09-10-2017

De netbeheerders hebben na de uitzending van maart jl. contact gezocht met alle bijna 3.000 kijkers die een reactie hadden gestuurd via het Radar-meldpunt. Wie niet bereikt kon worden, heeft een bericht ontvangen met een uitnodiging alsnog contact op te nemen.

Controlemeter

Aanleiding voor de vragen van kijkers was een onderzoek waaruit bleek dat in extreme laboratoriumomstandigheden meters afwijkingen konden vertonen onder invloed van storende apparaten. In 79 gevallen is bij mensen thuis een controlemeter opgehangen. In het gehele onderzoek zijn géén meters gevonden die onder invloed van apparaten in huis de verkeerde stand aangaven.

Goede uitleg nodig bij slimme meter

We hebben in onze contacten met de klanten gemerkt dat de overgang naar de slimme meter een goede uitleg vergt. We begrijpen heel goed dat het inzicht dat de slimme meter biedt, ook vragen oproept. Als de meter in de winter wordt opgehangen, schrikken klanten vaak van het hoge verbruik. Ineens zien mensen dat ze in de winter heel veel verbruiken (en in de zomer heel weinig). Ook verbruiken mensen soms meer dan gedacht, omdat hun oude meter al een paar jaar niet was uitgelezen en ze eerder een geschatte rekening kregen, of omdat apparaten ongemerkt veel energie verbruiken.

Reacties van onze klanten

De netbeheerders hebben de meldingen van de Radar-kijkers zo goed mogelijk afgehandeld. We hebben in onze contacten met deze mensen ervaren dat zij vaak blij zijn dat ze nu meer inzicht hebben in (de kosten van) hun energieverbruik. Tegelijkertijd constateren we ook dat niet iedereen tevreden is met de uitkomst van het gesprek. Klanten die hadden gehoopt dat er iets niet klopte, kunnen teleurgesteld zijn over de uitkomst dat hun rekening juist is. Daar kunnen we echter niets aan veranderen.

Stappenplan

Samen met de energieleveranciers blijven we de informatie over de slimme meter en de afhandeling van vragen verbeteren. Zo hebben we sinds dit voorjaar een stappenplan waarmee klanten snel en duidelijk geholpen kunnen worden als ze twijfelen aan hun energieverbruik. Het stappenplan is te vinden op de websites van Stedin, andere netbeheerders en op netbeheernederland.nl​. Daar is ook het rapport met de uitkomsten van het onderzoek te downloaden.

Energieverbruiksmanager

De contacten met Radar-kijkers hebben voor ons nogmaals helder gemaakt dat inzicht in het energieverbruik essentieel is om de (hoogte van de) energierekening goed te kunnen begrijpen. Om blijvend inzicht te houden in het energieverbruik, raden netbeheerders en energieleveranciers alle klanten met een slimme meter aan een energieverbruiksmanager te koppelen aan hun meter. Dat is een (gratis of betaalde) app of apparaatje waarmee consumenten continu inzicht hebben in hun energieverbruik. Op energieverbruiksmanagers.nl​ staat hierover meer informatie.​