Ruim 30 miljoen voor nieuw elektriciteitsnet Stedin in Dordrecht en Zwijndrecht

04-02-2015

Dordrecht, 4 februari 2015 – Stedin gaat de komende drie jaar nieuwe elektriciteitsnetten aanleggen in Dordrecht en Zwijndrecht. Hiermee wordt de leveringszekerheid vergroot en is er ook in de toekomst voldoende capaciteit als klanten in toenemende mate elektriciteit gaan terugleveren. De netbeheerder investeert 31 miljoen euro in het aanleggen van drie nieuwe hoogspanningsverbindingen en een nieuw verdeelstation op de Oranjelaan in Dordrecht.

Onze klanten stellen steeds meer eisen aan hun energievoorziening’’, zegt Stedin’s directielid Henk Blom. ,,Aan ons als netbeheerder de opdracht om dat in goede banen te leiden. Daarom moderniseren we de belangrijkste elektriciteitsvoorzieningen voor onze klanten in Dordrecht en Zwijndrecht. We zorgen dat deze nieuwe kabels,  stations en de diverse vervangingen van ons net decennia meegaan. Consumenten en bedrijven kunnen zo ongestoord energie afnemen en terugleveren."

Nieuwe elektriciteitsverbindingen onder rivieren Merwede en Wantij

Stedin realiseert drie nieuwe, ondergrondse hoogspanningsverbindingen in de Drechtsteden. In 2015 begint de netbeheerder met de aanleg van twee nieuwe kabels met een spanning van 50 kiloVolt onder het Wantij in Dordrecht tussen haar hoogspanningsstations in de Merwedehaven en de Oranjelaan. Daarna legt Stedin een nieuwe verbinding tussen met twee kabels onder de Merwede door tussen Dordrecht Merwedehaven en haar hoogspanningsstation Zwijndrecht in de wijk Walburg. Ook wordt er tussen de hoogspanningsstations van Stedin en landelijk beheerder TenneT in Dordrecht Merwedehaven een extra verbinding gelegd.

Vanwege de nieuwe verbindingen zijn ook moderniseringen en aanpassingen aan de elektriciteitstations van Stedin nodig. Daarom bouwt de netbeheerder een gloednieuw 50/13 kiloVolt station op het bestaande terrein aan de Oranjelaan nabij de kruising met de Noordendijk. In de bestaande stations Dordrecht Merwedehaven en Zwijndrecht Walburg worden installaties gemoderniseerd en de capaciteit uitgebreid.

Alle nieuwe elektriciteitsverbindingen en de stations zijn op afstand bestuurbaar vanuit het Bedrijfsvoeringcentrum (BVC) van de netbeheerder. Stedin verwacht de werkzaamheden eind 2017 gereed te hebben. Aannemer Joulz Energy Solutions heeft de opdracht gekregen voor de uitvoering van het project samen met de Gorinchemse aannemers Van Vulpen en Pellikaan.

Nieuwe bestemming voor monumentale panden Oranjelaan

Stedin en landelijk netbeheerder TenneT verlaten vervolgens in 2018 de drie hoogspanningsstations aan de Oranjelaan en de Noordendijk in Dordrecht. Het oudste station dateert uit 1942 en alle drie de gebouwen staan op de gemeentelijke monumentenlijst. In overleg met de gemeente Dordrecht, ondernemers en omwonenden wordt door Stedin gezocht naar een passende bestemming voor deze panden.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.400 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.