Stedin 11 oktober in nieuw seizoen duurzaam RTL4 programma GreenTech

08-10-2015
Rotterdam, 8 oktober 2015 – Op RTL4 start zondag 11 oktober om 15:55 uur het nieuwe seizoen van het tv-programma Greentech. Kinderen tussen de 9 en 15 jaar werken in de serie aan het meest duurzame idee van Nederland.  In de eerste aflevering werken vier kinderen in de werkplaats van netbeheerder Stedin aan een schaalmodel van hun idee: de spiegelkas. De spiegelkas is een tuinbouwkas met spiegelende ramen om zo het kunstmatige lichtverbruik én -vervuiling te verminderen.

In iedere aflevering werken de kinderen in een speciale werkplaats aan een prototype of schaalmodel van hun duurzame idee. Daarbij krijgen ze hulp een volwassen expert: de GreenCoach. Vier medewerkers van Stedin  treden op als zogenoemde GreenCoach.

Daarnaast zit Marko Kruithof, manager Duurzaamheid & Vernieuwing bij Stedin, in de driekoppige vakjury. Kruithof: "Duurzame innovatie zit Stedin in het bloed. In de energiewereld verandert de manier waarop we als maatschappij met energie omgaan. Steeds meer mensen wekken tegenwoordig zelf hun duurzame energie op. Hierdoor verandert ons energienetwerk. Om op deze ontwikkelingen te kunnen blijven inspelen, is innovatie voor ons van levensbelang. Ik vind het daarom fantastisch dat we via GreenTech kinderen kunnen interesseren voor techniek, innovatie en duurzame energie."

Jury tv-programma Greentech                  Vakjury Greentech, v.l.n.r. Jeroen Spierings (Ricoh Learning Services), Anne van den Bos (Twente Academy Young), Marko Kruithof (Stedin). Foto: GreenTech/Green Dream Productions BV.

Wie heeft het meest duurzame idee?

In het programma Greentech gaan kinderen tussen de 9 en 15 jaar in drie teams de strijd met elkaar aan: wie heeft het meest duurzame idee van Nederland én bouwt het beste prototype? Aan het einde van de aflevering presenteren de kandidaten hun idee aan de vakjury. Die bepaalt wie er doorgaat naar de finale en daarmee kans maakt op een eigen 3D-printer.GreenTech wordt gepresenteerd door Joris Putman en is vijf weken lang iedere zondag om 15:55 uur te zien bij RTL 4. Het programma wordt herhaald op zondag om 08:00 uur en zaterdag om 12:00 uur. Meer informatie op www.greentechtv.nl.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.