Stedin boort onder rijksweg A2 voor grootste indoor skydive centrum Utrecht

04-05-2016
Utrecht, 4 mei 2016 – Netbeheerder Stedin voert vanaf woensdag 4 mei een gestuurde boring uit onder de rijksweg A2, om indoor skydive centrum U-Fly aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Het tunnelgat bij bedrijventerrein Haarrijn is nodig voor een elektriciteitskabel van vierhonderd meter. U-Fly, Europa’s grootste indoor skydive centrum, verrijst aan de Haarrijnseplas in Utrecht. De opening voor het publiek is in november.

De boring voor de aansluiting van het indoor skydive centrum gaat onder
snelweg A2 nabij Utrecht door. (FOTO: Stedin)

De komst van U-Fly kan op veel enthousiasme rekenen in de regio Utrecht. ,,Het indoor skydive centrum komt op een locatie waar nog geen elektriciteitsnet aanwezig is. Dat legt Stedin uiteraard aan. Om de omgeving zo min mogelijk te belasten, hebben wij gekozen voor een gestuurde boring. Hierbij gaat Stedin onder de A2 door, zonder dat de automobilist daar iets van merkt’’, zegt Koen Verbogt, directeur Aanleg & Vervanging bij Stedin. Voor de werkzaamheden investeert Stedin ruim 300.000 euro.

Gestuurde boring

Het boren onder wegen of rivieren door, wordt in vaktermen ’gestuurd boren’ genoemd. De techniek van de gestuurde boring werd oorspronkelijk gebruikt in de olie-industrie, maar wordt steeds vaker toegepast om elektriciteitskabels, pijpleidingen en telecommunicatiekabels onder rivieren en wegen aan te leggen.

Zo kunnen ondergronds boringen plaatsvinden zonder dat de omgeving er hinder van ondervindt. Het boorproces bestaat uit drie fasen: de pilotboring waarbij de boor door de aarde geduwd wordt, het verruimen van het boorgat en tot slot het trekken van buizen waar de kabels doorheen getrokken worden. Dit proces duurt, wanneer alles verloopt volgens plan, enkele dagen.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.