Stedin boort onder rijksweg A27 voor elektriciteitsvoeding Uithoflijn Utrecht

16-08-2016
Utrecht, 16 augustus 2016 – Netbeheerder Stedin voert vanaf dinsdag 16 augustus een gestuurde boring uit onder de A27 en de Kromme Rijn. Over een lengte van 358 meter wordt een sleuf geboord waarin elektriciteitskabels komen te liggen die een deel van de Utrechtse Uithoflijn gaan voeden.

De boring, die ongeveer drie dagen gaat duren, start ter hoogte van de Mytylweg. Van daaruit wordt er in totaal 358 meter geboord onder de A27, de Kromme Rijn en via de Weg naar Rijnauwen naar het ‘eindpunt’ De Boeijelaan. De lengte en diepte van het boortracé is bepaald door alle te kruisen wegen en objecten. Ook is de toekomstige verbreding van de A27 erin meegenomen. De elektriciteitskabels die in deze sleuf worden gelegd zijn een onderdeel van het tracé Sorbonnelaan-Koningsweg van de Uithoflijn. Voor dit deeltracé van 2 kilometer legt Stedin in totaal 12 kilometer elektriciteitskabel en glasvezel in de grond. De sneltram van Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park moet medio 2018 gaan rijden. Nu reizen zo’n 25.000 mensen dagelijks met buslijn 12 daarnaar toe. In 2020 zullen dagelijks zo’n 45.000 mensen met de tram vervoerd worden.

Voor de Uithoflijn leggen we 35 kilometer kabels in de grond voor het 8 kilometer lange tracé.
Koen Verbogt, directeur Aanleg en Vervanging

Koen Verbogt, directeur Aanleg en Vervanging Stedin: “We zijn begin dit jaar begonnen met de aanleg van de elektriciteitskabels voor de Uithoflijn. In totaal leggen we 35 kilometer kabels in de grond voor het 8 kilometer lange tracé. We werken aan een zogenaamde redundante voeding. Mocht een aansluiting uitvallen, dan neemt een andere aansluiting de energievoorziening over. Zo garanderen we de bedrijfszekerheid van de Uithoflijn.”

Gestuurde boring

Het boren onder wegen of rivieren door, wordt ’gestuurd boren’ genoemd. Stedin gebruikt deze techniek steeds vaker om bijvoorbeeld elektriciteitskabels aan te leggen, zonder dat de omgeving er hinder van ondervindt. Het boorproces bestaat uit drie fasen: allereerst wordt in een pilotboring de boor door de aarde geduwd, dan wordt het boorgat verruimd en als laatste worden de buizen getrokken waar de elektriciteitskabels doorheengaan.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.100 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.